Epidemic Sound vill höras bättre – rekryterar MTG-topp: “Bygger något som är unikt”

Epidemic SoundSaaS
Bild på Oscar Höglund, Lars Torstensson och Sara Börsvik på Epidemic Sound.

Oscar Höglund, Lars Torstensson och Sara Börsvik på Epidemic Sound.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Lars Torstensson ska se till att Epidemic Sound kommer närmare både investerare och media.

Det svenska SaaS-bolaget Epidemic Sound har antagligen ett gäng nyfikna ögon på sig just nu. I mars 2021 tog bolaget in 3,8 miljarder kronor från tunga investerare som EQT och Blackstone, med en värdering på hela 12,5 miljarder kronor.

När Breakit kartlade de hetaste svenska SaaS-bolagen frågade vi oss hur bolaget egentligen skulle klara av att leva upp till den höga värderingen. Bolaget växer snabbt, men visar också upp stora förluster – något som marknaden generellt inte har jublat över den senaste tiden.

Vi hittade också en spännande affär (som alla missat), där Epidemic Sound slukat doldisen A-P Records för 190 miljoner kronor. Ett bolag som tar fram så kallad “mood music”, en musik-nisch som blivit väldigt populär på olika streaming-plattformar.

Nu meddelar Epidemic Sound att de gör förändringar i toppen. Kommunikationschefen Gem Griffiths lämnar sin roll och ersätts av Lars Torstensson. Men nyrekryteringen kommer också med ett ökat fokus på relationsbyggande med finansmarknaden och “den globala medienärvaron”. 

Lars Torstensson blir officiellt chef för investerarrelationer och kommunikation. Han kommer närmast från MTG, där han varit både finanschef och dessutom har ansvarat för de områden som han nu tar över på Epidemic Sound. 

"Epidemic Sound bygger något som är unikt, spännande och värdefullt för musikskapare och storytellers över hela världen. Jag har alltid haft en kärleksrelation till musik och att få vara med i ett så högpresterande team på denna fantastiska resa är något som jag verkligen ser fram emot”, säger han i ett pressmeddelande.

Den här typen av rekryteringar brukar kunna vara en indikator på att bolag förbereder sig för en noterad miljö. Epidemic Sounds vd Oscar Höglund brukar däremot kategoriskt dementera att det skulle vara bolagets plan i närtid. Den massiva kapitalrundan i början på 2021 talar också för att en börsnotering inte är nära förestående. 

På en rak fråga om eventuella börsplaner svarar Epidemic Sounds presschef Anna-Clara Olofsson:

“Det finns inte några planer på en börsintroduktion utan bolagets fokus är till 100 procent på att bygga verksamheten.“

Det är den 1 juni i år som Lars Torstensson kliver på sin nya tjänst och han kommer då att rapportera till finanschefen Sara Börsvik.

“Jag är mycket glad att Lars ansluter till Epidemic Sound. Hans djupa kunskap inom både finans, M&A, kapitalmarknad och kommunikation, i kombination med hans passion för affärsutveckling, gör honom till en perfekt matchning för oss. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Lars för att ytterligare accelerera vårt uppdrag att ljudsätta världen", säger hon.

Epidemic Sound hade 2020 en omsättning på 517,5 miljoner kronor, med ett resultat före skatt på minus 87,8 miljoner kronor.

LÄS MER: Epidemic Sound-grundaren om tuffa beslutet – 70 anställda fick lämna: “Jag satt och storgrät”​

Läs mer