Hon tar över Whispr Group – stenhårt fokus på SaaS: “Jag får nästan gåshud”

Whispr GroupSaaS

Anna Albinsson, vd på Whispr Group. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Anna Albinsson tar över vd-stolen i Whispr Group samtidigt som grundaren Joakim Leijon kliver åt sidan och uppåt som ny styrelseordförande.

Whispr Groups grundare Joakim Leijon lämnar sin roll som vd för att istället bli styrelseordförande. Det kunde Breakit berätta redan förra veckan, där Joakim Leijon i en intervju berättade om varför han klev åt sidan så att bolaget skulle kunna växa. 

Nu kan Breakit berätta att det är Anna Albinsson som kommer att ta över vd-stolen i bolaget.

Anna Albinsson har tidigare varit internationell marknadschef för Dun & Bradstreet, försäljningschef på Bisnode, operationell chef på Telge Energi och kommunikationsrådgivare på Gullers Group.

“Jag är supertaggad på det här uppdraget. Det är för mig själv ett drömuppdrag där jag får möjligheten att kombinera många olika intresseområden. Data och analys ligger mig varmt om hjärtat”, säger hon och fortsätter:

“Jag vill lösa kommunikations- och marknadschefernas dataångest, för det är något som jag själv kan känna ända in i själen. Oavsett om man är helt ny i omställningen att bli mer datadriven eller om man har kommit långt på resan så är min erfarenhet att alla har sina olika utmaningar.“

Whispr Group har under flera år legat och svävat på en omsättning någonstans mellan 44 och 50 miljoner kronor. Fokus idag är att omvandla verksamheten, där de går från att ha varit ett rent konsultbolag som tar fram data och skapar analyser åt företag, till en SaaS-modell med grund i deras nya AI-plattform.

“Det viktigaste uppdraget är att fullfölja omställningen till att bli ett SaaS-bolag”, säger Anna Albinsson.

Vad blir ditt fokus nu?

“Min super skill är att exekvera på den strategi som styrelsen har beslutat i bolaget, få saker att hända genom team som presterar på topp. Vi ska lyckas med uppdraget och vi ska göra det i hyfsat snabbt tempo.”

När Breakit pratade med Joakim Leijon om målen för Whispr Group så hoppades han ligga någonstans kring en 40-procentig tillväxt i årligen återkommande intäkter under de kommande åren. Med en förhoppning om att snart kunna spränga 100-miljonersgränsen.

Vad har ni för tillväxtmål framåt?

“Det är en supertydlig tillväxtresa, utan att nämna några exakta siffror. Men utifrån erbjudandet som vi har idag så ser jag att det finns en betydligt större efterfrågan än vad vi har intäkter. Jag får nästan gåshud när jag ser möjligheterna vi har att lösa de här utmaningarna.”

Har ni några börsplaner?

“Det skulle jag säga är en ägarfråga, hur vi kommer att approchera den frågan framgent. Självklart vill ägarna ha avkastning på sin investering, men vi får återkomma till exakt hur det ska ske."

Joakim Leijon kliver efter vd-avhoppet in i en ny roll som styrelseordförande på bolaget. Han har följande att säga om sin ersättare:

“En framgångsnyckel för vår fortsatta tillväxt som SaaS-bolag är att behålla den starka företagskulturen och att attrahera de bästa talangerna. Anna är rätt person för uppdraget; hennes erfarenhet och förmåga att leda och inspirera andra, tillsammans med hennes mångåriga erfarenhet av att jobba med data, analys och försäljning & marknadsföring är precis vad vi behöver för att ta nästa steg i Whispr Groups tillväxtresa.”

Under 2020 omsatte Whispr Group 44,4 miljoner kronor, jämfört med en omsättning på 50,3 miljoner kronor året innan. Resultatet låg 2020 på närmare 1,2 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ: SaaS-boomens okända affärer – här är transaktionerna, värderingarna och 28 unika analyser

Läs mer