Tourn gasar rejält under första kvartalet – ska fyrdubbla omsättningen på tre år

TourninfluencersInfluencer marketing

Robin Stenman, vd på Tourn. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Det börsnoterade influencernätverket Tourn växer med 63 procent under första kvartalet. Nu presenterar de ett aggressivt mål om att fyrdubbla omsättningen till och med 2025.

Tourn, det enda influencernätverket noterat på Nasdaq First North, har gjort tunga förlustår sedan starten 2014, då de har tagit stora investeringar i produkten. Men marknadsandelarna hämtas och bolaget har växt med nya förvärv.

När Tourn nu släpper sin kvartalsrapport visar den en tillväxt på 63 procent gentemot kvartal ett 2021. Nettoomsättningen uppgick till 32,9 miljoner kronor och man gjorde en rörelseförlust på minus 1,5 miljoner kronor. Under helåret 2021 omsatte man drygt 126 miljoner kronor.

Tourn har haft ett par offensiva år där de har gått från att vara ett rent influencernätverk till att bli en tech-koncern med totalt flera bolag. Idag ingår här den automatiserade Youtube-plattformen Nagato, influencer marketing-byrån The Agency, mediebyrån Gravel och fintech-bolaget Charge. De äger även sex procent av influencerinkubatorn Hubso. 

“Vi ser att vår tydliga tillväxtagenda som initierades under 2021 har gett resultat. Nagato står för den största omsättningstillväxten om 110 procent”, säger vd:n och grundaren Robin Stenman.

Vinstmarginal om minst 10 procent

Under sista kvartalet 2021 plockade de in 50,6 miljoner kronor i nyemission med siktet att gå internationellt till länder som USA och England. Affärsmodellen skiljer sig mot andra influencernätverk – Tourn har fortfarande dyra kontrakt med stora influencers som Bianca Ingrosso och Kenza Zouiten Subosic – medan andra nätverk satsat på att dumpa exklusiva avtal och satsa på mikroinfluencers. Bolaget hoppas nu kunna landa flera “megastjärnor” utomlands.

“Vår skalbarhet kommer kunna bevisa sig att klara av en så nischad kundgrupp som internationella stjärnor. Men det är också vår största utmaning eftersom vi ändå är ett relativt litet bolag i jämförelse med de amerikanska jättarna”, säger han.

Tourn presenterar nu också en rätt aggressiv tillväxtstrategi där de ska gå mot en omsättning på över 500 miljoner kronor till 2025 och ha en vinstmarginal om minst 10 procent.

“En fyrdubbling låter mycket, men inte om man tänker på att vi växte med 47 procent från 2021 till 2022. Skulle vi behålla samma tillväxttakt fram till 2025 så skulle det bli 597 miljoner kronor i omsättning.”

Planerar ni några bolagsförvärv?
“Nej, vår tillväxt är organisk och ska vara det framöver också.”

LÄS MER: Missa inte vår stora kartläggning om influencernätverken där Tourn ingår.

Läs mer