Sök

Viralsajten Lajkat knoppas av - du kan inte ana vad som hände sen

LajkatAftonbladet

Pontus Ogebjer, ny vd för Lajkat. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu ska viralsajten kliva ut från Aftonbladets skugga och stå på egna ben. Samtidigt avslöjas för första gången hur mycket Lajkat omsätter i - alla fall ungefär.

Lajkat har gjort succé på sociala medier med sina klickjagande rubriker. Idag har sajten ungefär 1 miljon unika besökare i veckan. Hur bra det har gått för sajten ekonomiskt är dock lite svårare att få reda på - fram tills nu.

Sajten kommer nämligen inte längre att ligga under Aftonbladet utan bli ett helt fristående bolag under mediejätten Schibsted, som också äger Aftonbladet.

“Det handlar om att vi vill skapa en entreprenöriell känsla i gruppen och göra arbetet med Lajkat mer fokuserat. Nu får de som jobbar med sajten prioritera det och inte hamna under Aftonbladet”, säger Pontus Ogebjer, investerare på Schibsted Growth.

Han tar på sig rollen som tillförordnad vd för Lajkat och kommer sedan att sitta i styrelsen tillsammans med bland annat Miriam Grut Norrby, investeringschef på Schibsted Growth, och Johan Åsen, produktchef på Schibsted Sverige.

Planen är nu att rekrytera en permanent vd som kan leda teamet.

“Vi tittar alltid på att få in olika typer av kompetens för att skapa en så stark styrelse som möjligt. Miriam har mycket erfarenhet med att hjälpa entreprenörer och Johan har mycket kunskap om annonsförsäljning och branded content”, säger Pontus Ogebjer.

Till en början har det nya bolaget sju anställda som kommer jobba med att skapa innehåll till sajten. Bland annat kommer man att satsa på mer egenproducerat videomaterial.

Vad kommer det innebära ekonomiskt att Lajkat blir ett eget bolag?
“Nu är det dags att bevisa att verksamheten kan stå på egna ben och generera intäkter. Vi gör den här ändringen för att få verksamheten att lyfta.”

Hittils har Lajkats omsättning varit relativt liten i relation till storleken. Det handlar om "ett par miljoner" i omsättning, enligt Pontus Ogebjer.

“Nu har vi ett avtal med Nyheter365 som hjälper oss med annonsförsäljningen, vilket känns jättebra. På sikt ska vi kunna omsätta i alla fall tvåsiffrigt antal miljoner kronor”, säger han.

Läs mer