Sök

Succé för Ruzzle-skaparens nya spel - dubblar omsättningen i år

Mag InteractiveRuzzleWordbrain Themes

Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mag interactives nya spel Wordbrain themes har snart laddats ned två miljoner gånger - efter bara en vecka.

Mag interactive har redan dragit in stora pengar på mobilspelet Ruzzle. I helgen lanserade bolag ett nytt spel. Wordbrain themes, som är namnet, passerade en miljon nedladdningar på bara några dagar och är på väg mot två miljoner nedladdningar redan innan veckan är slut.

“Den absoluta majoriteten av nedladdningarna på alla våra spel kommer organiskt. Då får man en snöbollseffekt snarare än en avtagande effekt när användarna berättar för sina kompisar om spelet”, säger bolagets vd och medgrundare Daniel Hasselberg.

Föregångaren, Wordbrain (utan “themes” journ.anm), har över 25 miljoner nedladdningar efter att ha legat ute i ungefär ett och halvt år. Enligt Daniel Hasselberg har samtliga av bolagets spel nått miljonpublik.

“Vi har jobbat väldigt medvetet med att informera Apple och Google om vår lanseringar. Eftersom vi leverar bra siffror för varje spel har de börjat titta på våra spel redan innan själva lanseringarna. Vi har fått fantastiskt fint featurestöd”, säger han.

Spelet har en så kallad “free-to-play”-intäktsmodell. Det innebär att spelet är gratis att ladda ned och spela men att man kan köpa vissa fördelar eller tilläggsprodukter inne i spelet. Eftersom man inte tar betalt av alla spelare är det svårt att säga exakt vad det innebär ekonomiskt för företaget.

Bolaget har brutet räkenskapsår och omsatte 120 miljoner kronor mellan sista augusti 2014 och sista augusti 2015. I samma period gjorde Mag interactive en vinst på hela 40 miljoner kronor.

“Vi dubblade omsättningen förra räkenskapsåret och det ser ut att vi gör det igen det här året”, säger Daniel Hasselberg.

Läs mer