Breakit - Bloggkändisens modestartup ska låta maskiner designa kläder
De fyra grundarna. F.v: Aleksandar Subosic, Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Dejan Subosic. Foto: Pressbild.

Bloggkändisens modestartup ska låta maskiner designa kläder

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 apr 2016, kl 16:28

Det digitala modehuset Ivyrevel vill kombinera mänskliga designer med kreativa maskiner.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 apr 2016, kl 16:28

Efter mycket hysch-hysch lanserade det hemlighetsfulla modehuset sin e-handelssajt på torsdagen. Nu talar medgrundaren Dejan Subosic ut om satsningen.

Tanken är att bygga ett helt digitalt modehus med en egen e-handlesbutik och egendesignade kläder. På frågor om hur själva designandet ska gå till svarar Dejan Subosic lite kryptiskt.

“Hittils har kreativitet vart en högst mänsklig egenskap men nu befinner vi oss i en brytpunkt där maskinlärning kan göra att datorer kan vara kreativa och tolka intryck. Med den brytpunkten kan vi för första gången flytta kreativiteten utanför människorna. En väldigt intressant idé är att föra samman människors och maskiners kreativitet för att skapa nya modeplagg”, säger Dejan Subosic.

Torsdagens lansering av sajten är egentligen mer av en nystart för bolaget. Dejan Subosic grundade bolaget redan 2012 tillsammans med sin bror Aleksandar Subosic, bloggaren Kenza Zouiten och Gustav Springfeldt. Han och brodern har tidigare drivit bloggnätverket Tailsweep och Gustav Springfeldt har lång erfarenhet inom modebranschen från klädföretaget Acne.

“Gustav är en gammal kompis och Aleksandar och Kenza är ihop så det känns nästan som ett familjeföretag. Tillsammans har vi stor erfarenhet både från modebranschen och med digital kommunikation”, säger Dejan Subosic.

Det är kanske inte en bomb att bolaget kommer använda sig av sociala medier-kändisar och bloggare i sin marknadsföring av nysatsningen.

Ivyrevel presenterade tidigare i veckan H&M som en strategisk partner. Klädjätten har även investerat 20 miljoner kronor i bolaget. Till en början kommer Ivyrevel dock inte att sälja sina kläder i H&M:s butiker, vare sig på webben eller i den fysiska världen.

“Samarbetet handlar om att vi tar del av H&M:s produktionsapparat. Vi har jobbat sedan förra sommaren med att få på plats alla produktionsled för våra produkter. Utöver produktionen finns det ingen direkt koppling mellan Ivyrevel och varumärket H&M”, säger Dejan Subosic.

Utöver samarbetet med H&M har bolaget även inlett ett samarbete med Paypal, vilket vi har rapporterat om, och Google Sverige. Det sistnämnda samarbetet är dock fortfarande höljt i dunkel.

"Vi ser oss själva lite som en experimentverkstad. Vi kan snabbt testa nya grejer och vill ligga långt fram både inom mode och teknik", säger Dejan Subosic.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel