Alexander Pärleros Panc vänder ras till tillväxt: "Siktar mot minst 30 miljoner i år"

Panc MediaInfluencer marketing

Daniel Hallén, vd Panc Media.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Panc Media växer med nya influencers och kunder, och gör en rejäl vändning efter pandemiårets ras.

“Vi har säkrat över 75 procent av 2021 års intäkter, och siktar mot minst 30 miljoner kronor”, säger vd:n Daniel Hallén till Breakit.

Pandemiåret 2020 slog hårt mot influencerbolaget Panc Media, som hjälper stora sociala medier-profiler att mäkla ihop sina affärer. Annonsörerna höll hårt i plånböckerna och personalstyrkan permitterades. Omsättningen gick från 20 miljoner kronor till 8,8 miljoner och man gjorde ett nollresultat.

Men nu blåser vindarna återigen åt rätt håll för Panc, som grundades av Alexander Pärleros, Christian Nordenborg och Daniel Hallén 2016. Podcast- och influencermarknaden är het, och det syns i siffrorna. Under 2021 omsatte bolaget 22,7 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på en miljon kronor.

Panc har också säkrat 75 procent av 2021 års intäkter och har en prognos om att nå minst 30 miljoner kronor.

“2021 blev vårt bästa intäktsår någonsin”, säger vd:n Daniel Hallén.

Panc har hand om poddproduktioner som “Framgångspodden” med Alexander Pärleros och  “Då är vi igång” med Anis Don Demina och Behrouz Badrehs samt influencers som Simon Kafi och Ida Warg. De har också precis gjort klart med flera nya influencers, så som Andreas Wijk och Jannike "Bisse" Nordström.

Efterfrågan på marknadsföring för influencers och poddar har ökat, det har även deras arbete med rörliga produktioner. Men det innebär också utmaningar.

“Vi har ingen möjlighet att möta den här efterfrågan i dagsläget. Därför behöver vi satsa på rekrytering. Vi är fem anställda idag, men ska växa med ytterligare tre-fyra stycken under året.”

Sedan 2018 har de byggt upp ett produktionsbolag inhouse som producerar bland annat tv-reklam, sociala medier-content och employer branding.

Konkurrensen är hård därute, Make Sense, Perfect Day och de kommersiella radiobolagen tävlar alla om lyssnarna och kunderna. Hur särskiljer ni er och hur gör ni för att sticka ut?
"Konkurrens är bra och driver branschen framåt. Jag tror att vi står ut i det som varit vår strategi i alla år, att lära känna influencers och podcastkreatörer på riktigt och jobba nära dem. Dels för att veta vilka önskemål de har om specifika kunder eller branscher men även för att kunna vara en förlängning av dem på möten med kunder", säger Daniel Hallén.

LÄS MER: Kartläggning av influencernätverken 2022: Siffrorna, ägarna och konkurrenterna

Läs mer