Ninjas in pyjamas närmar sig 100 miljoner – rekryterar för att säkra tillväxten

Ninjas in pyjamase-sport

Hicham Chahine, vd för Ninjas in Pyjamas. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ninjas in Pyjamas svenska bolag ser ut att ta ett skutt uppåt igen efter att ha tappat en stor del av intäkterna under pandemiåret 2020.

Det svenska e-sportlaget Ninjas in pyjamas hade ett tufft år under pandemin 2020 där bolaget minskade sina intäkter från 50,3 till 34,5 miljoner kronor. Samtidigt som de visade upp en ökad förlust.

Organisationens företrädare har däremot meddelat att 2020 var ett hack i kurvan, där både tillväxt och svarta siffror skulle synas redan ifjol. Exakt var resultatet landar återstår fortfarande att se – men intäkterna ser ut att landa på nya rekordnivåer enligt ett pressmeddelande som Nip skickade ut under torsdagen.

Omkring 90 miljoner kronor ska omsättningen hamna på i det svenska bolaget. Men sedan förra året har Ninjas in pyjamas slagit sig samman med den kinesiska e-sportorganisationen ESV5 för att bilda Nip Group – ett bolag som enligt deras egna uppgifter ska omsätta betydligt mer.

LÄS MER: Kartläggning av e-sport-Sverige 2022: Miljard-exit, konkurs och luftslottet som sprack

När Breakit frågar Ninjas in Pyjamas kommunikationschef Anton Fagerhem om gruppens siffror blir svaret att de räknar med att bolagen sammanlagt omsätter omkring 80 miljoner dollar, ungefär 780 miljoner kronor, på helåret.

Under 2022 räknar de med att öka intäkterna med 20 procent.

“E-sporten är unik och ligger i framkant när det kommer till nytänk inom marknadsföring, innehållsskapande och inkomstkällor. Den har vart global och digital från början, och interagerar redan med flera nya tekniker som traditionella industrier har problem med”, säger Jonas Gundersen, operativ chef på Ninjas in Pyjamas.

För att stärka upp organisationen har Nip nu rekryterat Toni Kaski som ny kommersiell chef, med ansvar för att säkra bolagets fortsätta tillväxt och affärsutveckling. Toni Kaski kommer tidigare från medie- och produktionsbolaget Panc där han var försäljningschef. 

“Ninjas in Pyjamas är en av de största organisationerna i en av världens snabbast växande industrier, och det känns otroligt inspirerande att få komma in med vetskapen om att jag ska driva den resan vidare. Nip är idag ett globalt mediehus och är väldigt väl positionerade för att skala snabbt. Ett aggressivt men ändå realistiskt mål är att vi har tiodubblat omsättningen om tre år”, säger han.

Jonas Gundersen kommenterar rekryteringen såhär: 

“Toni är det perfekta nyförvärvet för att leda arbetet kring hur vi överför och introducerar e-sporten till det traditionella medielandskapet. Vi vill ta det bästa av två världar och stärka vår position som ett modernt mediehus med studio för content creation.”

Ninjas in pyjamas vd Hicham Chahine har tidigare berättat för Breakit om e-sportorganisationens planer med det nya svensk-kinesiska bolaget, framtida börsplaner och hur de ser på fler uppköp.

“Vi jobbar mot en börsnotering. Det är absolut ett mål vi har, antingen 2022 eller 2023. Men det här är en rätt stor transaktion så innan vi går vidare vill jag se till att den nya gruppen fungerar operativt tillsammans”, sa Hicham Chahine i samband med att affären offentliggjordes. 

Läs mer