Influencernätverket Proad går mot strömmen: “Jag blir rosenrasande”

Proadinfluencers

Magnus Noord, vd på Proad. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Influencerbolaget Proad, som inriktar sig på matprofiler, ökar omsättning och vinst under 2021. Vd:n Magnus Noord ryter ifrån mot de som avfärdar branschen.

“Jag blir vansinnig. Det här är duktiga entreprenörer som är seriösa i det dem gör”, säger han.

Malmö-baserade Proad grundades 2006, men det var inte förrän 2016 som de började arbeta med influencer marketing. Proad ville då ta marknadsandelar på en växande marknad.

För Proad är det inte tekniken som är deras USP, utan “stallet” av profiler inom matlagning, bakning, gaming och e-sport. Bland influencers som representeras av Proad ser vi exempelvis Camilla Hamid, Jävligt gott, Underbara Clara, Zeinas Kitchen och L22.

Bolaget ökade kraftigt under 2021 då de gick från en omsättning på 28,4 miljoner kronor till 48 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick från 0,6 miljoner kronor till fyra miljoner. Världens första influencers blev kända genom sitt bloggande, men sedan ett par år tillbaka har intresset för forumet mattats av. Kenza Zouiten Subosic, Bianca Ingrosso och Alexandra Nilsson är några som lämnat bloggen bakom sig. Men inom matlagning och bakning är det fortfarande en viktig del. Proad:s vd Magnus Noord tror att bolaget kan ha ett ess i rockärmen här.

“Instagram är en direkt tillfredställning. Många av våra profiler jobbar med recept i någon utsträckning och det läser man bäst på en blogg. På bloggen kan du sitta i flera timmar och scrolla och drömma dig bort, det blir som ett magasin. Vi märkte under pandemin att tiden för hur länge människor kunde spendera på en blogg ökade”, säger han.

Precis köpt annonsföretag

Medan många influencernätverk skrotar exklusiva avtal med stora profiler gör Proad precis tvärtom.

“Vi har avtal med alla profiler som säger att de inte får arbeta med andra agenturer, men däremot sälja själva. Men allt är prestationsbaserat, vi skulle aldrig betala ett monsterbelopp utan garantier. Ju starkare profiler vi har desto bättre bolag får vi jobba med. Vår tillväxt beror också på att influencer marketing har fått en budget i medieplanen.”

I mars gick Proad ut på shoppingrunda och köpte annonsföretaget Yield Optimisers. Bolaget har nu flyttat in på Proads Stockholmskontor.

“Vi har aldrig varit speciellt bra på teknik och deras kompetens är just teknik, hur man arbetar med den programmatiska affären. Nu får vi en bättre helhetslösning och kan styra bättre mot målgrupp. Eftersom vi är stora inom bloggandet kan vi få ut reklamkampanjerna större med Yield’s hjälp genom bland annat display och videoannonsering. Om till exempel Dansukker släpper ett nytt syltsocker som syns hos en bloggare så kan det också synas på kollegornas plattformar via annonser och på det viset få en betydligt bättre räckvidd.”

Den nya koncernen har som mål att tillsammans nå en omsättning på 250 miljoner kronor om fem år. Årets budget ligger på 75 miljoner kronor – men det går bättre än väntat – och man laddar därför för 90 miljoner kronor.

“Det gör mig förbannad”

Magnus Noord ser fram emot att få bättre teknisk hjälp, men säger sig samtidigt vara trött på alla influencernätverk som utvecklar liknande teknikplattformar där varumärkena snabbt ska hitta influencers. Därför har de hittills gått en annan väg.

“Då vänder du dig bort från profilerna och med attityden att det blir billigare att handla influencer marketing. Alla blir likadana. Så ska det inte vara, vi arbetar ju med hög service och bygger långsiktiga relationer, både med profiler och kunder.”

Han säger också att han är trött på personer som inte tar influencer marketing på allvar.

“Det är det starkast växande mediet som finns och i framtiden kommer vi få se en sfär jobba med detta, med egna studios och assistenter. Det är ett kvinnodominerat yrke och många medelålders män, som jag själv, har åsikter kring branschen. Jag blir rosenrasande när jag hör människor säga att det inte är viktigt. Flertalet är duktiga entreprenörer som är seriösa i det dem gör och ska behandlas därefter.”

Branschen är kvinnodominerad, men i ledningen på nätverken råder total mansdominans. Endast två av de 13 bolagen vi tittat på har kvinnliga vd:ar. Hur ser du på det?
“Sorgligt tycker jag. Jag har tyvärr inte något bra svar på detta. Det här är svåra frågor som kräver mycket arbete. Vi kommer från vår sida att arbeta mot att få in fler kvinnor i ledande positioner och valde precis in Apollonia San Contreras, som tidigare var digital marknadschef på Hövding och Cdon, i styrelsen. Sedan har vi många kvinnor i ledande positioner på Proad.”

Bland de nya satsningarna under 2022 märks liveshopping och influencervarumärken.

“Liveshopping är en lösning som vi tar fram tillsammans med ehandel.se både för våra profiler och kunder som vi hoppas få klart under sommaren.”

Vilka är era främsta utmaningar?
“Att rekrytera folk. Vi arbetar med kreativ försäljning och det är svårt att hitta idag. Vi har fått säga nej till profiler som vill arbeta med oss för att vi inte har tillräckligt med personal och kan då inte heller göra ett bra jobb för dem.”

Läs mer