Readly överraskar positivt – har kapat kostnaderna rejält (nu ska de satsa på ljud)

Readly

Mats Brandt vd Readly. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Ljusglimtar för krisbolaget.


Den digitala prenumerationstjänsten Readly har haft det tufft det senaste året. Samtidigt som aktien har fallit 85 procent det senaste året har stora delar av ledningen bytts ut. Förra året slutade med en rörelseförlust på över 200 miljoner kronor och bolaget har tvingats sänka sina ambitioner för tillväxten. 

I slutet av mars lanserade bolaget ett rejält sparpaket där det bland annat meddelades att var femte anställd får gå.

När Readly nu visar siffrorna för årets första kvartal överraskar de positivt. Omsättningen steg 40 procent till 140,7 miljoner kronor, och rörelseresultatet landade på -44,4 miljoner. Det går att jämföra med ett resultat på -56,9 miljoner kronor under samma period förra året. 

Under kvartalet har marknadsföringskostnaderna kapats rejält. Bolaget har fokuserat sina satsningar på de marknader som växer bäst. 

“Med de ökade investeringarna i produktutveckling ser vi goda möjligheter att leverera resultat i enlighet med de uppdaterade finansiella mål som kommunicerades i samband med vår bokslutskommuniké för 2021”, skriver vd Mats Brandt i vd-ordet.

Readlys fokus framöver ligger på produktutveckling och snart kanske det inte bara är magasin som kommer att kunna fås via bolaget.

“Under 2022 kommer vi att utveckla och gradvis lansera ljudbaserat innehåll i syfte att öka engagemang och kundlojalitet, vilket också förväntas leda till ökad mobilanvändning”, skriver Mats Brandt. 

Satsningen på ljud hoppas man också ska kunna leda till att fler ungdomar hittar till Redly.

Till Dagens Industri säger Mats Brandt att det handlar om podcasts som de kommer att rulla ut successivt i framförallt England.

Läs mer