Backas av tungviktare – nu ska Beatrice Baltscheffsky och Teenie Fung på Hypertype fixa mejl-strulet

HypertypeEntreprenör

Beatrice Baltscheffsky och Teenie Fung på Hypertype.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Frustration över mejlkorgen födde idén – nu hoppas entreprenörerna Teenie Fung och Beatrice Baltscheffsky sälja in sin produkt till världens alla säljare. En hjälp på vägen är 12 miljoner kronor i riskkapital, i en runda som leds av Luminar Ventures.

Teenie Fung och Beatrice Baltscheffsky träffades på startupgeneratorn Antler och förenades i sin frustration för hur lång tid det tar att hitta rätt info i mejlen. 

“Säljare arbetar med en mängd olika verktyg för att hitta det dem behöver i mejlen. Du kan ha så många som 40 olika mallar om du använder kundrelationshantering. Så när du ska skriva till kunden måste du söka igenom tusen mejl, fråga en kollega eller leta i dina egna anteckningar. Vi vill kapa den här tidsdödande processen”, berättar Beatrice Baltscheffsky för Breakit.

Med Hypertype ska man med hjälp av maskininlärning analysera mejl åt säljavdelningar. Verktyget integreras i mejlklienten och kan sedan föreslå personaliserade svar till kunder. Allt är baserat på data från hela säljteamets inkorgar.

“Det finns inget verktyg som ger dig den infon du behöver på en gång. Men vi matchar mejlet du har öppnat med det rätta svaret på nolltid.”

Får in cash från Luminar med flera

Nu tar bolaget in 12 miljoner kronor i sin första investeringsrunda där riskapitalbolaget Luminar Ventures går in med mest pengar. De har sedan tidigare tagit in 2,5 miljoner kronor från Propel Capital, Sting, Antler och ett antal ängelinvesterare, däribland Fredrik Olsson, digital chef på Gavagai, Charlotte Söderhjälm, vd på Gavagai, och Christian Backman, tidigare it-chef på Einride. 

Fokuset framöver är att accelerera produktutvecklingen, maskininlärning, och anställa både mjukvaruutvecklare och NLP-specialister. En stor del av pengarna kommer gå till just personal.

Innebär er lösning att man kan sluta skriva mejl helt och hållet?
“Nej, AI är inte smart nog att ta bort människan helt utan det behövs både AI och en riktig människa. Vi vill inte att man förlorar den personliga kontakten och ersätter att du skriver mejl. Vi vill bara göra det mer effektivt och enkelt.”

Hur ser affärsmodellen ut?
“Kunder kommer framöver kunna ladda ner verktyget och betala genom en prenumerationsmodell.”

Och hur fungerar det med integriteten?
“Verktyget är utformat för integritet, vilket innebär att företag äger sin data och den delas inte kunder emellan.”

Hemlighetsfulla om kunderna

Hypertype testas just nu i en betaversion av flera företag, men Beatrice Baltscheffsky vill inte avslöja vilka. Målet framöver är en global lansering.

“Intresset har varit stort, så mycket kan jag säga. Vår modell som vi bygger produkten med förstår upp till 100 språk, det är såklart superbra när vi är redo att skala till andra marknader”, säger Beatrice Baltscheffsky.

Läs mer