Sök

Annonssamarbete med Skipperi

Skepp ohoj! Glöm Netflix och Spotify – sommarens delningsekonomi finns till sjöss

Kristofer Steneberg

Genom att ge sina medlemmar tillgång till hundratals båtar i och utanför Sverige vill Skipperi skapa ett enklare och mer hållbart båtliv – och de ser gärna att fler kvinnor tar plats bakom ratten.

2020 lanserade båtdelningstjänsten Skipperi sitt Fleet-abonnemang i Sverige. Medlemmar betalar en fast månadsavgift och sin egen bränslekostnad, och i utbyte får de tillgång till över hundra båtar i sex svenska städer samt hundratals fler i Finland, Danmark, Norge och Nya Zealand.

”Vi har en basflotta med motorbåtar och tilläggsabonnemang som även ger tillgång till daycruisers, kabinbåtar och elbåtar. Man bokar en halv eller hel dag åt gången och får resa obegränsat antal gånger per säsong. Allt man behöver finns på båten som startas via vår app – det är så nära problemfritt båtliv som man kommer,” säger Axel Nordman, vd på Skipperi.

Löser båtägarnas fyra problem

Med Fleet-tjänsten vill man lösa de fyra största problem som människor kopplar till båtägande. Enligt Skipperis kundenkäter är problemen:

1. Slitet. En båt kräver mycket löpande arbete och fix trots att den inte används särskilt mycket. Som Fleet-abonnent behöver man inte ens kunna ordet bottenmålning; servicen sköts av Skipperi.

2. Priset. Finansiering, service, båtplats och vinterförvaring blir en rejäl årssumma. Ett Fleet-abonnemang kostar bara en dryg femtedel av vad man betalar för en motsvarande båt, enligt Skipperis beräkningar.

3. Kötiden för båtplats. I städer som Stockholm och Göteborg kan det vara över tio års kötid till en båtplats. Fleet-båtarna finns vid över tjugo attraktiva hamnar i sex svenska städer och ännu fler utomlands – ingen kötid krävs.

4. Tröskeln. Den som inte är uppväxt på sjön har ofta en tröskel till båtlivet och upplever det som svårtillgängligt. Skipperi har därför tagit fram en båtakademi som innehåller både en teoretisk och en praktisk utbildning för Fleet-medlemmarna, så att de kan känna sig säkra bakom ratten även om de aldrig har suttit i en båt förut.

Skippa allt jobb med egen båt – teckna abonnemang här

”Delningsekonomin perfekt för båtar”

Axel Nordman anser att det konventionella båtlivet är onödigt ohållbart och hänvisar till siffror från Transportstyrelsen om att en vanlig fritidsbåt används ungefär tio gånger per säsong. Delningsekonomin är därför perfekt för båtar, inte bara för den enskilde användaren utan även för miljön.

”Gå till vilken stor marina som helst en solig dag i juli så ligger ändå minst 80 procent av båtarna stilla på sina platser. Det är ett enormt resursslöseri sett till de material, de pengar och det arbete som båtlivet innebär. Stora marinor är i sig en belastning på den marina miljön. Båtarna i Fleet-flottan används ungefär 1,1 gång per dag – det är ett mycket mer effektivt sätt att utnyttja vår infrastruktur,” säger Axel Nordman.

För att se till att båtarna används i hög grad men ändå göra dem lättbokade för medlemmarna balanserar Skipperi antalet användare mot antalet båtar i flottan. Företaget begränsar antalet medlemmar och köper in fler båtar allt eftersom intresset för att vara med i tjänsten växer.

”Det ska vara lätt för våra medlemmar att ta sig ut – våra mest aktiva medlemmar gör runt 60 resor per säsong. För det mesta fungerar det bra att spontanboka, men en varm sommarvecka kan det vara bra att vara ute ett par dagar i förväg”.

Så går det till att dela båt – och så mycket kostar det

Fler kvinnor bakom ratten

30 procent av Fleets medlemmar tar steget in i båtlivet för första gången och det är något som Axel Nordman är mycket glad över – Skipperi arbetar aktivt för att göra det lättare för nybörjare eller vana passagerare att ta plats bakom ratten. Många medlemmar är kvinnor som, trots att de har åkt båt tidigare, inte brukar köra eller lägga till på egen hand.

”Vi vill att båtlivet ska vara för alla. Traditionellt sett är det mycket män bakom ratten och därför är vi noga med att rikta oss till kvinnor i vår marknadsföring och i våra samarbeten – vi samarbetar till exempel med nätverket She Captain för båtintresserade kvinnor. Och vi ser att det finns ett starkt intresse där; från år ett till år två ökade vi andelen kvinnliga medlemmar med 40 procent,” säger Axel Nordman.

Stabil på sjön med Skipperis utbildning

Läs mer