Sök

Rekordår för Breakit – växer på ALLA fronter: ”Grymt team”

Breakit

Camilla Bergman, vd och Jon Mauno Pettersson, chefredaktör. Foto: Daniel Ivarsson

Breakit

Breakit

Nu avslöjar vi hur det går för Breakit – svart på vitt.

Bråk, brakförluster, tuffa förhandlingar – vi på Breakit har hängt ut oss själva mer än en gång. 

Men för snart ett år sedan publicerade vi faktiskt en riktig skrytartikel om att Breakit går som tåget. Den gången kunde vi stoltsera med att vi vänt förlust till vinst, ökat omsättningen och fått en bra start på det nya året.

Nu är bokslutet för 2021 klart och det blev det hittills starkaste året i Breakits nu sju år långa historia, och till och med bättre än i skrytartikeln.

”Jag säger som Revolution Races grundare och vd Pernilla Nyrensten: Något har skitit sig varje dag, men ändå har det gått spikrakt uppåt. Det har varit ett år som varit jättekul, jättejobbigt men som också gått otroligt bra för oss”, säger Camilla Bergman, vd på Breakit.

Omsättningen landade på 37 miljoner kronor under 2021, en ökning med 54 procent från 24 miljoner kronor året innan.

Resultatet snudd på dubblades också, från 3 miljoner kronor till 5,7 miljoner kronor.

Varför har det gått så bra?

”Vi har för det första ett grymt team som jobbat otroligt hårt. Det kan låta klyschigt, men så är det verkligen. Sen har vi varit snabba på att ställa om och hakat på våra kunders och läsarens nya beteenden – och det har gett resultat. Slutligen tror jag att det varit lite av en efter pandemi-effekt, att det generellt har varit goda tider för många.”

Du säger samtidigt att saker skitit sig. Vad? 

”Det finns många exempel. Men vi har, som många andra, drabbats av en del personalruljans efter att pandemin blåst över. Det tar väldigt mycket tid att rekrytera och bygga team, samtidigt som man har fullt fokus på att växa och skapa nya intäktskällor. Det har varit tufft.”

“Vissa satsningar har heller inte gått så bra som vi trott, till exempel fick vi lägga ner vårt nya nätverk CFOs in tech. Men det har också varit nyttigt – man tvingas tänka till och bli bättre.”

Växer på alla fronter

Breakits affär kretsar i dagsläget förenklat kring tre ben: läsarintäkter, annonsering och partnerskap samt event, kurser och nätverk.

Tillväxten skedde under året på alla fronter, där exempelvis läsarintäkterna dubblades, från 2,5 till över 5 miljoner kronor.

”Vår journalistik utvecklas hela tiden och vår redaktion är starkare än någonsin. Jag är verkligen stolt över all viktig och vass journalistik vi gör, samtidigt som vi bara har skrapat på ytan när det kommer till våra läsarintäkter. Det finns en enorm potential”, säger Jon Mauno Pettersson, chefredaktör på Breakit.

Stark start på 2022

Men även om 2022 har startat starkt kan vi på Breakit inte luta oss tillbaka. 

”Vi taktar på enligt plan och ligger över budget på Q1. Men vi är som alla andra försiktiga med att tro på guld och gröna skogar, och det är trots allt skakiga tider. Vi kommer fortsätta behöva vara snabbrörliga, för det händer saker precis hela tiden”, säger Camilla Bergman och tillägger:

“Något skiter sig fortfarande varje dag.”

Läs mer