Svenska startupen Indivd använder teknik som tolkar bilddata anonymt. Tekniken som används fick mycket uppmärksamhet när bolaget lanserade, där bolaget meddelade att de använde sig av teknik för anonymiserad ansiktsigenkänning. Tekniken är godkänd av Integritetsskyddsmyndigheten och datan som samlas in är helt anonymiserad, men ska ändå ge butikerna stora insikter kring vilka deras kunder är enligt bolaget själva.
“Med hjälp av oss kan de förstå hur många som går in, går ut, förstå andelen män, andelen kvinnor, deras ålder och besökarnas kundresor till minst 60 procent lägre pris än resten av branschen. Det ger butiker och gallerior möjligheten att kontinuerligt förbättra kundupplevelsen med så lite resurser som möjligt”, förklarar bolagets vd Victor Molén deras tjänst.
Nu har Indivd tagit in 3,5 miljoner kronor i nytt kapital, men det intressanta i rundan är kanske främst namnen som engagerar sig i bolaget. Bland investerarna finns Errol Koolmeister, som varit med och byggt H&M:s AI-satsning och Amelie Barnekow Söderberg som tidigare varit vd på Filippa K och NK Retail, liksom global försäljningschef på Daniel Wellington. Det framgår av ett pressmeddelande.
Ska satsa utomlands
Med de nya investerarna ombord vill Individ påbörja sin internationella resa. Men pengarna ska också användas för att vidareutveckla tekniken.
“Vi kan knappt tänka oss mer relevanta investerare. De har båda bred och djup förståelse för vad vi vill uppnå och vad som finns på marknaden idag. Det är verkligen ett starkt bevis på att vi ligger i framkant både tekniskt men även ur ett hållbarhetsperspektiv då vi är den enda besöksräknaren som har blivit granskad och godkänd av en europeisk integritetsskyddsmyndighet. Vi har verkligen något ingen annan kan leverera”, säger Victor Molén.
Under 2020 hade Indivd ännu ingen omsättning och bolaget visade upp ett resultat strax under plus minus noll.