Weard växer med 200 procent – lanserar hemligt samarbete till sommaren

WeardEntreprenör

Marwin Gordon, grundare av Weard. Foto: Martin Bohm.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Hajpade underklädesföretaget Weard, med tillverkning i bambu, hade en ökad efterfrågan under coronapandemin. Men resultatet föll, visar färska siffror.

“Vårt fokus ligger på tillväxt, så förlusten var planerad”, säger grundaren och vd:n Marwin Gordon.

När Marwin Gordon testade bambu i strumpor för ett par år sedan var han såld. Han ville ha mer. 2019 grundade han märket Weard där han började skapa underkläder och basplagg i materialet. Tillväxten har tuffat på – redan under bolagets nio första verksamma månader såldes produkter för en miljon kronor – och Weard har hittills arbetat utan riskkapital.

Nu har företagets färska siffror landat hos Bolagsverket. Omsättningen gick från 5,5 miljoner kronor till 15,8 miljoner kronor – en ökning med nära 200 procent. Dock gick de från en vinst på 172 000 kronor till en förlust på minus 349 000 kronor. Planen för 2022 är att dubbla omsättningen.

Grundaren och vd:n Marwin Gordon berättar.

“Vårt fokus har främst handlat om att växa och vi har återinvesterat varje krona vi har tjänat. Förlusten var mer eller mindre planerad. I slutet av året fick vi en grym möjlighet som vi visste skulle gynna oss framåt, så vi tog den investeringen direkt. Vi visste att vi hade ett positivt 2022 framför oss där vi kommer fortsätta växa snabbt, så den förlusten är i stort sett redan återställd.”

Vad var det för investering?
“Jag kan inte gå in på för mycket detaljer, men det har att göra med ett nytt samarbete, som kommer utmynna i en co-lab produkt till sommaren”, säger Marwin Gordon kryptiskt.

Weard säljer idag via egen e-handel och använder inga återförsäljare. Det är heller inget de planerar den närmsta tiden.

Däremot letar vi efter unika samarbeten och spännande platser att synas på och har mycket kul på g. Vi gillar oväntade möten och letar efter andra varumärken i andra branscher där vi kan hitta synergier. Sen är det inte omöjligt att vi öppnar en pop-up butik, eller att man ser oss på coola platser och events där vår målgrupp finns framöver.”

Vilka är era utmaningar framåt?
“Vi måste få folk att förstå hur skönt bambu faktiskt är som material, men också att det finns både bra och dålig bambu. Det handlar om att utbilda kunden, samtidigt som man sänker tröskeln för att få folk att testa något nytt. Vi får allt fler återkommande kunder.”

Nu startar Marwin Gordon, tillsammans med Melina Guelli, Isabelle Wallin och Joakim Falk som också är från Weard, influenceragenturen Isme Icons. Det kan ni läsa mer om här.

Läs mer