Betaljätten Klarna har under många år fått kritik för att bolaget tjänar pengar på att deras användare handlar saker som de ska betala för senare. Förseningsavgifter och delbetalningar blir sedan viktiga för intäkter för Klarna. Den kritiken har Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski i spetsen, alltid attackerat som felaktig och orättvis. Bolaget tjänar nämligen idag mest pengar på de avgifter som tas ut av e-handlarna som erbjuder Klarnas betallösning. Klarna har också gjort många förändringar för att positionera sig som mer än ett betalbolag som tjänar pengar på att kunderna inte betalar i tid. Dels har Sebastian Siemiatkowskis bolag förvärvat aktörer som prisjämförelsesajten Pricerunner och live-shopping plattformen Hero i bolagets omställning mot att bli en bredare konsumentplattform. Dels meddelade bolaget nyligen att de skulle göra flera förändringar för att göra bolagets krediter mer hållbara, bland annat genom att sluta erbjuda krediter utan något slutdatum i Sverige, det så kallade delbetalningskontot. “Vi har aldrig tidigare tagit ett så här stort enskilt kliv för att göra våra tjänster ännu bättre. Jag ser fram emot att kunna presentera ännu fler förbättringar de kommande månaderna, så att vi alltid erbjuder de mest hållbara och konsumentvänliga betalningstjänsterna”, sa David Fock, global produktchef på Klarna, då. Nu meddelar Klarna bland annat att dessa förändringar har resulterat till mer än en halvering av andelen fakturor som fått en påminnelseavgift. Bolaget presenterar också ett antal nya förändringar. “I höstas påbörjade vi vårt arbete med att driva på förändringen mot mer hållbara betalningar och de här förbättringarna har redan genererat goda resultat för konsumenter över hela Norden. Vi är dock varken nöjda eller klara än. Nu genomför vi fyra nya produktförändringar som vi tror kommer förstärka konsumentskyddet ytterligare , säger David Fock, produktchef på Klarna i ett pressmeddelande. Det handlar om slopad avgift för Klarnas månadsfakturor, den har tidigare legat på 29 kronor. Det tillkommer också en förändring i villkoren för delbetalningar som ska göra det tydligare för kunden vad de betalar av på, liksom möjligheten att använda sig av autobetalningar. Slutligen börjar Klarna skicka ut påminnelser via SMS till användare dag 45, vilket alltså är dagen efter sista förfallodatumet men innan fakturan går vidare till inkasso.