Sök

Vill ge elbilister mindre huvudvärk – kändisar i ägarlistan

NortheElbil

David Fauné, Margaux Dietz, Stefano De Colli, Tahero Nori, och Tamas Hess. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Genom att fokusera på både privatpersoner och företag med elbilsflottor vill Northe samla allt kring elbilarnas laddning på samma ställe. På ägarlistan finns namn som Margaux Dietz och Tahero Nori och nu lanserar bolaget i Norden.

Men planen är att snabbt ta sig ut i Europa.

Svenska Northe har sedan augusti förra året smugit sig fram med sin tjänst som ska göra livet för elbilsägare enklare. Redan då lanserade bolaget i Danmark där Northe har beta-testat sina tjänster som ska göra det enklare för alla som har en el-bil att ladda. 

Nu ska de lansera skarpt i hela Norden.

Northe lanserades först som Charge4go, men har nu alltså bytt namn. Själva namnet i sig ställde till lite problem då tanken först var att lansera det nya varumärket som Elin. Men istället blev det alltså Northe som grundarna David Fauné, Tamas Hess och Stefano De Colli till slut landade i.

“Det var en legal anledning, vilket gjorde att lanseringen drog ut lite på tiden. Men namn är namn, i slutändan handlar det mer om vem och vad som finns bakom”, säger bolagets vd David Fauné. 

Det är något som vi på Breakit känner igen oss i allt för väl – som själva tvingades byta namn från Diggit till Breakit kort efter att vi officiellt presenterat oss. 

När Northe avtäcker sig själva är det med två fokusområden. Dels en tjänst för alla privata bilägare, där de samlar offentliga laddstationer i en och samma app – och erbjuder både en betallösning och en ruttplanerare direkt i appen. Dels har de en tjänst för företag med fordonsflottor som vill ha en centraliserad lösning för laddning som sker publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet hos den anställde. 

Företag som använder tjänsten betalar en licensavgift beroende på flottans storlek och för privatpersoner som laddar genom appen sker ett prispåslag.

Varför ska de som erbjuder laddning ansluta sig till er tjänst?

“Det är attraktivt att kunna erbjuda vårt betalmedel. Eftersom att vi har starka samarbeten med leasingbolag och hyrbilsbolag så skapas på sikt också en bra volym som blir intressant för de som erbjuder laddning. Det kan gälla även bostadsrättsföreningar eller pizzerior som har installerat elbilsladdare. I Danmark har vi redan idag över 90 procent täckning, så har alla varit öppna för det.”

I december förra året tog Northe in 7,5 miljoner i en såddrunda. Då investerade bland annat finansprofilen Lars Thunell, investeraren Peter Silfverswärd, influencern Margaux Dietz och Buddycompany-grundaren Tahero Nori.

Den rundan var tänkt att ta bolaget till lansering i Sverige, Norge, Danmark och Finland, vilket alltså är länderna som kommer att finnas med när bolaget nu lanserar officiellt. 

Men Northe planerar också en expansion utanför Norden och ytterligare ett kapitaltillskott i närtid.

“I vår sådd-runda var vi strategiska i vilka vi ville ha med oss och riktade oss direkt mot en del ängelinvesterare, människor från industrin och personer som vi litar på och vet kan bidra med mer än bara kapital. Vi befinner oss i en runda nu som vi planerar att stänga inom kort, men exakt hur mycket vi tar in har vi inte bestämt än – det beror lite på hur lanseringen tar emot”, säger vd:n.

Idag har Northe stöd för laddning med aktörer som Recharge, Allego, E-On, Ionity och UFC Clever. Redan nu ska bolaget enligt egna uppgifter ha ungefär 10 procent av ladd-marknaden i Danmark.

Norge har kommit långt i omställningen till elbilar, hur ser konkurrensen på det här området ur där?

“Norge har kommit väldigt långt och det finns sedan tidigare lite olika sätt att lösa problematiken för dig som privatperson för att hantera laddning. Men de flesta lider fortfarande av lite räckviddsångest och att ta sig fram och att vi också erbjuder lösningar för företag gör att vi har en väldigt kompetent helhetslösning som står ut.”

Är det privatpersoner eller företag som kommer att utgöra större delen av affären?

“Vi ser vart volymerna finns idag och då ser vi att en större del av användarna är privatpersoner. Det beror på att företagsflottor fortfarande ställer om, vilket tar längre tid. I år och i början av nästa år, så kommer det att vara en betydligt större del användare som är privatpersoner. Men det kommer att skifta på sikt.”

Under lanseringsåret 2021 omsatte Northe cirka 0,8 miljoner kronor. De har dock inte delat något resultat. Prognosen för 2022 är en omsättning på omkring 10 miljoner kronor.

Läs mer