Fredrik Reuter driver tillsammans med sin kollega Torbjörn Johnsen sedan många år tillbaka flera sajter med skogen som fokus, där han samlar Sveriges olika skogsägare och intresserade i forumet Skogsforum och på sajten Iskogen. Uppväxt med skog, som Fredrik Reuter själv förklarar att han är, var skogsbranschen alltid nära till hands efter ingenjörsstudierna i Uppsala. Och sedan 2005 har han drivit de olika skogsfokuserade sajterna. Men i sitt utvecklande har han också brunnit för säkra, snabba och hållbara hemsidor. Vilket ledde fram till flera egenutvecklade verktyg för att mäta hur bra hemsidorna han arbetade med egentligen var inom områden som hållbarhet och GDPR. Den lösningen var för bra för att sitta och hålla på själv, resonerade han. Och bestämde sig nyligen därför för att tillsammans med Torbjörn Johnsen lansera klimat.surf, först som en betaversion. “Verktygen började egentligen i viljan att göra sajter snabba. Sen valde vi att lägga på ett klimattest där vi räknar om sidvisningarna och estimerar antal byte som varje sidvisning behöver, vilket vi räknar om i klimatavtryck i koldioxidekvivalenter. GDPR följde också med eftersom att det var ett verktyg som redan var med i verktygen som jag själv använde”, säger Fredrik Reuter och fortsätter: “Vi har inte släppt det publikt ännu, även om vi har skrivit om det på egna sajten iskogen.se. Men vi ser i loggarna att 1500 sajter redan har testats på bara någon vecka. Så vi tror att folk tycker att det är ett intressant verktyg.” Med verktygen hoppas grundarna att fler sajter ska se över hur stor klimatpåverkan de har, deras egna undersökning visar exempelvis att landsortspressen i Sverige var usla både när det gällde klimatet och GDPR. När vi på Breakit testar vår egna sajt kan vi konstatera att även vi har en del jobb att göra. “Det är ganska enkelt att göra stora framsteg bara man visar resultaten för någon som sitter med utvecklingen. Att nå gröna nivåer i testet går att göra med enkla medel.” Någon affär kopplad till tjänsten har bolaget inte idag. Men Fredrik Reuter ser möjligheter att koppla på exempelvis en lösning för klimatkompensation. Något som ligger nära deras övriga verksamhet kopplad till skogsnäringen. “Den stora snackisen i branschen just nu är att som skogsägare kunna ta betalt för växande skog som kolsänkor. När skog växer så är det en stor koldioxid-dammsugare varje år, den binder in kol och det har man inte kapitaliserat på tidigare. Men då handlar det alltså att göra något mer utöver den vanliga verksamheten, kanske att inte avverka under en extra period eller att höja tillväxten i skogen med olika medel. Det är det som diskuteras i skogen nu 2022”, berättar han. Vad är det som många måste jobba på när ni mäter hemsidorna? “Annonsnätverken är ofta det stora problemet. De har inte jobbat med det här problemet, det kan jag säga säkert. Jag säger inte att man ska ta bort annonsnätverken, men man kan ta en dialog för att se om de kan göra en resa i alla fall.” Skogsforum Media, som bolaget bakom sajterna heter, har sin bas i Värmländska Säffle och under 2020 omsatte bolaget 3,7 miljoner kronor med en vinst på 0,7 miljoner.