Han var Elon Musks högra hand – idag njuter Peter Carlsson av sin frihet

Breakit - Han var Elon Musks högra hand – idag njuter Peter Carlsson av sin frihet
Peter Carlsson.
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Hur är det att arbeta sida vid sida med världens just nu mest uppmärksammade entreprenör, Elon Musk? Och varför väljer man att säga upp sig från ett drömjobb på Tesla för att istället satsa på svenska startups? Det finns bara en svensk i hela världen som kan svara på de två frågorna: Peter Carlsson.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Föreställ dig att du sitter på en arbetsintervju i Los Angeles. Du är nyfiken och förväntansfull, men samtidigt lite nervös. 

Känslorna är fullt naturliga.

Får du det här jobbet kommer du och din familj packa väskorna och flytta till Silicon Valley. Du kommer att lämna den trygga storbolagsvärlden och börja arbeta på ett oprövat teknikbolag som vill revolutionera den stenhårda bilindustrin. Ditt liv kommer att förändras.

Dessutom heter mannen som ska intervjua dig Elon Musk.

Du förväntar dig naturligtvis att Elon Musk, som byggt bolag som betaljätten Paypal och rymdföretaget SpaceX, ska ställa mängder av tuffa frågor till dig. Du har därför förberett dig, läst på och funderat ut smarta svar. ”Därför är jag rätt person för det här jobbet”-typen av svar.

Men det kommer inga frågor. 

Inte en enda. 

***

”Det var faktiskt lite speciellt.”

Peter Carlsson lutar sig tillbaka i sin stol. Hans kropp känner av gårdagens över 12 timmar långa flygresa från San Francisco till Stockholm. Om bara ett par dagar väntar samma resa igen, fast tvärt om. Tröttsamt – men samtidigt helt självvalt.

En annan sak som börjar bli tröttsamt är alla frågor om mannen som varit hans chef och kollega under de senaste fyra och ett halvt åren, stjärnentreprenören och uppfinnaren Elon Musk. 

När Peter Carlsson rekryterades till den hajpade elbilsstartupen Tesla var Elon Musk långt ifrån någon superkändis. Alla i Silicon Valley och teknikbranschen visste förstås vem han var – men han var snarare erkänd än känd.

Numera kan Elon Musk däremot uttala sig i vilken fråga han vill och det resulterar i rubriker.

”Jag har inte tröttnat på honom på något sätt. Men alla är väldigt fascinerade av honom. Och det kan jag väl förstå eftersom han är en väldigt fascinerande människa”, säger Peter Carlsson, som minns anställningsintervjun för fem år sedan som om det vore igår.

”I stället för att ställa frågor låter han kandidaten ställa frågor till honom. Sedan gör han en bedömning utifrån vilka frågor man ställer. Det är en lite udda form, men jag har förstått nu i efterhand att han arbetar på det sättet.”

Du måste ha ställt bra frågor med tanke på att du fick jobbet.
”Man får anta det”, säger Peter Carlsson med ett flin.

 Foto: NVIDIA Corporation / Flickr

Peter Carlsson skulle kunna beskrivas som en expert på leverantörskedjor. Han vet hur man organiserar och styr upp nätverk av leverantörer, är bra på att se till att leverans och logistik klaffar samt vet hur man skalar upp en produktion.

Med andra ord: Sådant som är extremt kritiskt för ett hårdvarubolag som Tesla att ha kontroll över.

”Om man rampar upp sin första produktion är det väldigt lätt att trampa snett. Om man binder upp allt kapital i råmaterial och produkter hamnar man i likviditetskris. Det är någonting som nästan alla hårdvaruföretag går igenom”, förklarar han.

Grunden till Peter Carlssons logistikexpertis lades när han studerade produktions- och kvalitetsstyrning i Luleå i början av 90-talet. Som ung kvalitetsingenjör på Ericssons nystartade utvecklingsenhet åkte Peter Carlsson runt till drygt 200 fabriker världen över för att lära sig hur industrier fungerar i praktiken.

Lärdomarna från besöken, som han beskriver som ”en fantastisk skola”, har sedan legat till grund för hans fortsatta karriär.

”Man skulle kunna säga att jag därefter har haft fördelen att vara en del av två industrier som gått från begynnelse till explosion. Först med Ericsson, där vi gick från analog till digital trådlös kommunikation och därefter Tesla, där elektrifiering och självkörande bilar har börjat en transformering av bilindustrin.”

Arbetet på Ericsson, som förvandlades till Sony Ericsson, varade i tolv år. Därefter mellanlandade Peter Carlsson i Singapore på halvledarbolaget NXP Semiconductors under nästan fyra års tid, innan en rekryterare från Tesla plötsligt hörde av sig.

Kort därefter hoppade han på ett plan och flög till Kalifornien. 

”Jag blev tagen av kombinationen av den energi som mötte en på bolagets kontor i Palo Alto och personerna som Elon hade samlat runt sig, samt de prototyper man jobbade med. Det var väldig mycket magkänsla som styrde mitt beslut att tacka ja till Tesla.”

18 månader innan Tesla skulle leverera sin första bil började Peter Carlsson arbeta på elbilsbolaget och klev in i ledningsgruppen.

”Min roll blev att bygga organisationen kring leverantörsnätverken och bygga upp allt logistiskt. Och det var en utmaning, eftersom Tesla har en annorlunda säljstrategi jämfört med andra bilbolag. Vi säljer inte till återförsäljare utan bara direkt till slutkunder.”

”Nu råkade jag säga 'vi' igen. Jag gör det fortfarande ibland.”

Vad var tanken med den strategin, att skippa återförsäljare?
”Tankegången då var att det var kritiskt att äga kundrelationen och därmed kunna hantera potentiella kunders ängslighet kring en ny teknologi som elbilen. Det är mycket mer kring det mentala att byta till en elbil, frågor kring räckvidd och laddningsmöjligheter. Sedan spelade det in att elbilar, åtminstone initialt, kommer ha sämre marginaler för återförsäljarna eftersom batterierna exempelvis är dyrare. Vilket inte är bra för säljaren i bilhallen.”

”Men har man kört en Tesla är det faktiskt väldigt svårt att köra en förbränningsbil igen. Det kan du fråga vem som helst om.”

Samtidigt har Tesla hittills inte direkt tagit den svenska marknaden med storm. Hittills har bara ett tusental bilar sålts här.
”Allt är relativt. Sverige är en bra marknad, men den är inte lika bra som Norge och Kalifornien Men det är också lite så med ny teknik. Med ny teknik, speciellt sådan som kräver stora investeringar, är det viktigt att folk faktiskt ser produkter runt omkring sig. Man är mer komfortabel med ny teknik om man ser att grannarna också vågar göra den investeringen.”

Det är en tidsfråga, menar du?
”Ja, jag tror att bilvärldens karta kommer att ritas om. Och alla kommer inte att lyckas med den transformeringen."

Idag, fem år senare, arbetar Peter Carlsson inte längre på Tesla. Tack vare ett gynnsamt optionsprogram på det amerikanska techbolaget och en aktiekurs som snudd på tiofaldigats under de senaste fem åren kan han numera titulera sig investerare och affärsängel.

Eller som han själv beskriver det: Fri.

Bakom sig lämnar han ett av techvärldens just nu mest omtalade bolag. Från att ha varit ett varumärke som enbart riktat sig mot en urban överklass lanserade Tesla nyligen en bilmodell till ett lägre pris. I skrivande stund har över 300.000 personer, som varken har provkört eller sett den nya bilen i verkligheten, lagt en förhandsbeställning på nätet.  

Den stora efterfrågan har bland annat fått många att ställa sig frågan: Kommer Tesla kunna leverera alla dessa bilar?

"Visst kommer Tesla kunna producera dessa bilar. Det är dock mycket som kommer behöva hända i både Fremontfabriken för bilsammansättningen samt i Gigafabriken för batterierna mellan nu och 2017 för att få upp produktionen i dessa volymer", säger Peter Carlsson.

"Men mängden reservationer på så kort tid har tagit alla med storm."

Varför slutade du på Tesla?
”Beslutet var väldigt drivet av att jag behövde kontrollera min egen tid. Jag har varit med om en fantastisk resa under de här åren. Men det var också väldigt slitigt. Jag tog ett beslut att ta ett steg tillbaka för att fundera på om jag skulle hoppa på nästa stora grej eller försöka styra min egen tid och jobba mer för mig själv. Och jag valde det senare."

Hur är Elon Musk som chef?
”Han är såklart unik. Hans drivkraft är att göra världen bättre till varje pris och det är imponerande hur han genomför sina satsningar. Han lyckas dra med sig riktigt duktiga personer för att driva förändring. Jag skulle säga att det är få i vår tid som man kan jämföra med honom. Det är väl Jeff Bezos (Amazon-grundaren) kanske".

”Jag menar, det är väldigt få så stora nyskapare och industrialister. Att ha den bandbredden, att kunna köra Tesla och Space X parallellt… Det säger någonting om hans personlighet.”

Hur är han då? Om vi försöker konkretisera.
”Extremt driven och extremt fokuserad. Det är aldrig något kallprat. Det är rakt på, effektiva möten och fokus. Oerhört datadrivet.”

Jag tänker att den typen av ledarskap även kan skapa rädsla i organisationen. Är det så?
”Ja, det är klart att en sådan stark person skapar rädsla i organisationen. Han är väldigt svart eller vit när det gäller hur han ser på resultat. Han kräver att folk tar ansvar för både bra och dåliga beslut.”

Så han styr skutan med järnhand?
”Han lyssnar. Men det är ingen tvekan om vem som bestämmer.”

Foto:TT/AP

Exakt hur aktiv Peter Carlsson kommer att vara i sin nya roll som affärsängel återstår att se. Hittills har han investerat i svenska Orbital System, där han även är aktiv rent operativt, samt Malmöbolaget Modcam och Silicon Valley-bolaget Elementum.

”Jag försöker att investera i bolag som har en intressant affärsidé och där min bakgrund kan komma till nytta. Antingen har de med hårdvara att göra eller så är de kopplade till industrier som jag är engagerad i. Jag har exempelvis ett aktivt engagemang i Orbital Systems i Malmö, som gör duschar som återvinner vatten”, säger Peter Carlsson.

"Jag kommer även att kliva in i några fler styrelser nu under våren."

Så du kommer att fortsätta investera?
”Världen slutar inte snurra… Jag har blivit kontaktad av väldigt många intressanta bolag. Så det kommer antagligen att bli fler.”

Men nu när du är fri. Du är inte sugen på att återgå till storbolagsvärlden igen? 
”Just nu jobbar jag med startups och sitter i styrelser, och det kommer bli en del andra projekt också. Men det är inte otänkbart i framtiden.”

Du har ju varit en del av två branscher som revolutionerats, både mobilindustrin och nu elbilsmarknaden. Vilken blir nästa?
”Det finns många industrier som kommer att förändras av den teknologiska utvecklingen och datakraft. Så det är lite svårt att peka ut en enskild.”

Men om du skulle spekulera.
”Energisektorn tror jag generellt sett kommer att förändras fundamentalt. Det finns väldigt spännande studier som visar att man kan sänka sin energiproduktion kraftigt om man har batteripaket till hushållen och på så sätt kan balansera topparna i energiförbrukningen. Så om vi kan förändra vårt energisystem till att bli mycket mer effektivt genom energilagring, kan vi gå från bensindrift till eldrift på vår bilpark och långsiktigt genomföra en kärnkraftomställning utan att behöva bygga ut mer vattenkraft.”

Batterier för hemmet – sådana utvecklar ju en viss Elon Musk via sitt bolag Solarcity. Du ska inte gå tillbaka till honom då?
”Nej, det kommer jag inte göra”, säger Peter Carlsson med ett skratt.

Har du fått nog av honom?

Peter Carlsson flinar. 

”Nu är jag min egen.”

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel