Förlusten växer för Cdon – men vd:n är optimistisk

Cdone-handelBörs

Peter Kjellberg, vd på Cdon.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handelsbolaget Cdon har det fortsatt kämpigt resultatmässigt.

Förlusten mer än fördubblades under det första kvartalet.

Men vd:n Peter Kjellberg tror att bolaget är på rätt väg.

Cdon:s totala försäljning uppgick till 106 miljoner kronor under det första kvartalet, en nedgång med nästan 20 procent från motsvarande period 2021. 

Rörelseresultatet landade på -34 miljoner kronor, en nedgång från -14 miljoner i fjol. 

Bolagets nya chef Peter Kjellberg, som tillträdde i början av 2022, skriver i vd-ordet att Cdon under det första kvartalet la grunden till “tillväxtresan” och att bolaget därför tog betydande kostnader för “att hålla hastigheten uppe”.

Bland dessa hittas utgifter i samband med rekryteringar till ledningsgruppen och kostnader för att ompositionera varumärket. Peter Kjellberg skriver även att bolaget har anlitat ett antal konsulter och att dessa kommer att ersättas med ordinarie anställda under det andra och det tredje kvartalet. 

En möjlig ljuspunkt i rapporten är att försäljningen för det som kallas Cdon Marketplace, där externa e-handlare säljer sina produkter och som gäller som bolagets framtidsområde, ökade med 10 procent till 45 miljoner kronor – på tvärs mot den generellt negativa utvecklingen i e-handelsbranschen under det första kvartalet. 

Och Peter Kjellberg håller en optimistisk ton i sitt vd-ord. 

“Vi är på god väg med att transformera Cdon till att bli den främsta shopping-destinationen i Norden”, skriver han.

Aktien i Cdon steg kraftigt efter rapporten. Som Breakit tidigare har rapporterat har bolagets numera största ägare, ADW Capital, ökat sitt innehav under det första kvartalet. Om ADW har köpt även efter rapporten för det första kvartalet återstår att se. 

Läs mer