Sök

Selfiejobs grundare ser ljuset igen - har haft ett "mardrömshalvår"

Selfiejobs

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det var en av de mest hajpade rekryteringsapparna. Men i höstas gick Selfiejobs in i en svår kris. Så här tog de sig igenom den.

Dagens Nyheter, SvD, Aftonbladet samt tyska och danska tv-stationer. I början av 2015 rapporterade de alla om den nya appen Selfiejobs - som med inspiration från nätdejtingappar hjälpte unga att få jobb “med ett klick”.

Även Breakit skrev om Selfiejobs - och grundaren Martin Tall tyckte att alla “borde se att det bara är att trycka in 5-10 miljoner” i bolaget.

“Det uttalandet har jag fått äta upp lite”, säger Martin Tall nu snart ett år senare.

Föraningarna kom redan under våren 2015 - och under sommaren stod det klart att produkten inte höll den nivå som krävdes.

Filmer laddade inte, översättningarna fungerade dåligt, små ändringar i koden - som att kunna lägga till ett telefonnummer - möttes bara av en stor suck av utvecklarna.

“Då började jag misstänka att något var fel, en sådan liten sak ska inte behöva betyda så mycket”, säger Martin Tall.

Inför lanseringen av betaversionen hade Selfiejobs anlitat programmerare i Peking.

“Vi hade som många andra tagit lite genvägar för att komma dit vi var då på snabbast sätt. Vår genväg var att ha dygnetrunt-utvecklare i Kina under hösten 2014. Det såg jäkligt bra ut, appen var snabb, systemet var snabbt och alla älskade det”, säger han.

Men inbyggt i koden fanns en tickande bomb.

“Den var inte professionellt skriven, den var skriven i en enda lång tråd, allt var hårt integrerat och beroende av en eller ett par personer. När det började komma mer och mer trafik blev det ohållbart”, säger Martin Tall.

I augusti förra året började det som han kallar för "ett halvårs dödsmarsch".

“Vi fick göra om allt, vi anlitade egna, svenska utvecklare. Det var en viktig lärdom, man kanske inte jobbar lika mycket här, men det blir bra utvecklat. Vi bytte till en bättre server och fick en deal med Microsoft som sponsrar oss. Där började vår förändring komma, men det har tagit tid”, säger han.

Det har också blivit dyrt. Istället för att ta in 10 miljoner i riskkapital fick Martin Tall och bolagets arbetande styrelseordförande, Jan-Eric Ramberg, själva gå in och täcka upp för kostnaderna med tre miljoner kronor.

“Det råd jag kan ge alla yngre entreprenörer är att se till att göra allt riktigt från början, jag kan tänka mig att det finns många med snarlika erfarenheter", säger Martin Tall.

Han är civilekonom i grunden och var med och startade två it-bolag i början av 2000-talet: Sense communication och Spinbox. Sedan dess har han bland annat letat efter "ett bra case".

"Men de växer inte på träd, så när det här dök upp släppte jag allt eftersom jag kände att det var så bra. Det är ett skäl till att vi har orkat oss igenom det hela", säger han.

Under det halvår som Selfiejobs på nytt utvecklat sin app har det också kommit fler konkurrenter, bland annat har liknande appar lanserats i Holland och Sydeuropa.  

“Men vår plattform är fortfarande den bästa, nu får vi en chans till. Och ambitionen är fortfarande lika stor, vi ska bli europaledare inom ungdomsjobb”, säger han och fortsätter:

"Selfiejobs ska vara bäst vid rekryteringar till yrken där personlighet och energi är viktig. Det är en underskattad x-faktor som oftast kommer fram först i intervjun. Våra videopitchar minimerar den risken".  

Bland annat har Selfiejobs fått in flera nya kunder inom det segment som är målet: service och sälj. Bland annat Uniflex, Gröna Lund och Proffice. Plus flera mindre bolag.

I maj planerar bolaget att ta in 2,5 miljoner från affärsänglar och i höst siktar man på en större runda. Martin Tall har fått presentera sin idé för tunga namn i riskkapitalvärlden - som Niklas Zennström på Atomico och Hans Otterling och Pär-Jörgen Pärson på Northzone.

“Vi får korta slottar, men de flesta känner till oss och vill höra ur det går”, säger han.

När kände du att det vände?
“Känslan av att det har vänt är ganska färsk. Men nu är hela den kinesiska kodsträngen borta, kunderna börjar komma in och folk får jobb via en fungerande app”.

“Jag tror att många kommer in i en sådan här period förr eller senare. Men i och med att vi hade en sådan enorm tilltro till vår produkt hade vi kraften att boxa oss igenom motvindsperioden. Vi har aldrig ens funderat på att lägga ner”, säger han.

Läs mer