Techprofiler kliver in i Residus – vill minska klimatpåverkan i modebranschen

ResidusModeHållbarhet

Elin Mohlander och Evalena Jonsson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Paul Fischbein och Daniel Redgert är några av namnen som kliver in i modevarumärket Residus.

Modeveteranerna Elin Mohlander och Evalena Jonsson har en bakgrund från bolag som J.Lindeberg, Filippa K, Gant och Swedish fashion council. Sedan 2017 driver de däremot det egna varumärket Residus tillsammans, med förhoppningen om att ta fram kläder med så liten miljöpåverkan som möjligt. 

Men även att vara öppna med hur processen bakom kläderna ser ut när kunden köper plaggen. 

“Vi visar upp hela leverantörskedjan från miljövänliga certifierade fibrer till vem som spinner, stickar och färgar in tyget samt vilka som syr ihop slutprodukten. Vi ser till att ha koll på allt och alla som är involverade i en Residus-produkt så att hela kedjan kan redovisas. För oss är det ett sätt att inte bara prata om hållbarhet, vi vill vara en öppen bok mot kund, sen får de själva avgöra om de tycker vi är hållbara eller inte”, säger Evalena Jonsson, medgrundare av Residus.

Nu har bolaget tagit in 2,65 miljoner kronor, där namnen bakom investeringen kanske är intressantare än själva summan. 

Bakom investeringen hittar vi nämligen profiler som e-handelsveteranen Paul Fischbein, Adlibris-grundaren Magnus Dimert, PR-profilen Daniel Redgert, Altors partner Andreas Källström och Stellar Equipments operativa chef Mikael Janerås

“Vi har lagt mycket tid och energi på att bygga en stabil grund att växa utifrån, nu är vi redo att skala, och därför känns det oerhört kul att få in nyckelkompetens i form av kunniga investerare som alla är de bästa inom sina respektive fält”, säger Elin Mohlander, medgrundare Residus.

Pengarna ska också ligga som en grund till Residus fortsatta tillväxt berättar Elin Mohlander.

“Vi behöver kunna hålla en viss lagernivå för att nå tillväxtmålen och för det krävs kapital. Det har varit ett problem tidigare att vi har haft slutsålda produkter”, säger hon.

Under 2021 omsatte Residus 5,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en omsättning på 2,9 miljoner kronor med ett resultat strax över plus-minus noll året innan. 

Den största tillväxten låg i e-handeln som ökade från 1 till närmare 3 miljoner kronor under året. 

Vad har ni för planer framåt?

“Inom e-handeln tredubblade vi i år och vi siktar på minst den ökningen i e-handeln i år igen. Men samtidigt är det någon typ av balans också, att växa med svarta siffror på sista raden”, säger Evalena Jonsson.

Hur tänker ni kring hållbarhet i samband med tillväxt?

“Det är en knepig fråga. Kan man producera mera och samtidigt vara hållbar? Men vi är ute efter att ändra ett konsumentbeteende. Dels vill vi visa vad som sker bakom en produkt du köper, så att konsumenten väljer mer med omsorg vad de köper. Dels att det kostar lite mer ha bra arbetsförhållanden och bra miljöförhållanden i hela kedjan.”

Residus säljer idag kläder dels via egen e-handel och genom återförsäljare runt om i landet, där den största är Åhlens City i Stockholm.

Läs mer