Sök

Tänkte utanför pizzaboxen – Rollys vill sälja Vesuvio på rulle

RollysFoodtechRestaurang

Mikael Ahnell, vd Rollys. Foto: Press/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Traditionens makt är stor. Men inte större än att det går att sälja ihoprullade pizzor.

Det tror i alla fall entreprenörerna bakom Rollys.

“Du kan ta den i ena näven och hoppa upp på sparkcykeln”, säger Mikael Ahnell, vd och en av grundarna till bolaget som ska utmana standardformatet på den italienska nationalrätten och som nu söker franschisetagare.

“Du har pratat om dina förbannade rullpizzor så länge jag kan minnas – kul att det äntligen händer något”. 

Så sa Ken Bertlings bror häromveckan. För entreprenören Ken Bertling, snart 50 år, har rullat ihop sina pizzor sedan han var barn och länge undrat varför inte andra gör på samma sätt. Under de tre senaste åren har han och kompisen Mikael Ahnell, som nu är vd för det nystartade bolaget, gjort slag i saken. De har skissat och testat fram ett koncept – Rollys. 

"Med 5000 pizzerior i Sverige är pizza bland den mest populära snabbmaten. Men ingen har lyckats göra pizza mer tillgänglig och praktisk. Vi tänker om hela konceptet. Det är pizzan vi alla känner till och älskar, men rullad och i ett smart grab 'n go-paket som ryms i bilens mugghållare”, säger Mikael Ahnell. 

Pizza i cylinderformat är emellertid inte en helt ny företeelse. I Italien kallas de stromboli och av någon anledning är rullpizza ett populärt fenomen i Umeå. Men ingen har byggt en kedja med pizzarullen som utgångspunkt, åtminstone inte i Sverige och åtminstone inte så vitt Breakit känner till. 

“Nu öppnar vi dörren till en ny smakupplevelse och ett nytt sätta att uppleva pizzan genom att den kommer ihoprullad. Du kan ta den i ena näven och hoppa upp på sparkcykeln och åka iväg”, säger Mikael Ahnell. 

Snart premiär

Bolaget har nyligen tagit in 7 miljoner i en såddrunda och de pengarna ska användas till att validera affärsidén. I slutet maj kommer de första pizzarullarna att möta hungriga stockholmare. Då ska ett gatukök i Vasastan skylta om och börja sälja under Rollys flagg. Sortimentet består av nio olika sorter, tänk de vanligaste pizzavarianterna – Hawaii, Vesuvio, Capricciosa, etcetera. 

Grundarna har tagit fram en deg som gräddas fyrkantig i en så kallad bandugn i drygt en minut. 

“När den kommer ut ur ugnen får den vila i 30 sekunder. Sedan rullas den och därefter kan man toppa den med lite grönt och kanske en sträng med vår goda bea”, säger Rollys vd insäljande. 

Men blir den inte soggig? 

“När vi testade så märkte vi att den håller sig otroligt bra, framför allt värmemässigt. Den håller sig fräsch länge och den rinner inte särskilt mycket heller, allt sitter fast”, svarar Mikael Ahnell. 

Grundarna, som även omfattar några ytterligare kompisar och affärsbekanta, kallar sig själva entreprenörer och i meritförteckningarna finns erfarenheter av både restaurangbranschen och franchisekoncept. Det senare är modellen som kommer att gälla för även Rollys. 

Skelettet i franchisesystemet är, enligt planerna, det egenutvecklade mjukvarusystemet som via en app tar emot order och skickar vidare beställningarna till närmaste franschisetagare, och därutöver tar hand om betalning och administration. 

Målet är att hitta 150 skandinaviska franschisetagare inom två år. Det kan handla om gatukök eller befintliga pizzerior. Men även andra “hål i väggen”, foodtrucks eller produktionskök går bra om profilen på de potentiella pizzaentreprenörerna är rätt, enligt grundarna. 

Utrullning väntar 

Om man ska utmana utformningen på en maträtt som har minst 130 år på nacken krävs nog en viss, optimistisk inställning. Ett tecken på att Mikael Ahnell kanske har en sådan är att han inledningsvis har svårt att förstå undertecknads fråga om vad som kommer att bli de största utmaningarna i det nystartade projektet. 

“Det har jag inget svar på. Jag ser det inte så. Skulle det kunna vara någon sorts pizzablockad eller något”, säger han först och tillägger efter lite betänketid: 

“Vi har nu rullat i tre år, och många har fått testa. Och feedbacken vi får gör att vi inte tvekar på det här. Men visst, det är ett nytt sätt och vi måste hjälpa människor att våga prova. Och det är klart, inget är enkelt. Och det kommer att krävas jobb – och det gillar vi”.

Efter eventuella framgångar i Skandinavien väntar den stora världen, exempelvis de brittiska och baltiska marknaderna. 

“Det här konceptet ska rullas ut ordentligt”, säger Mikael Ahnell och skrattar. 

Läs mer