Sök

Tidigare Klarna-toppen med när Danads tar in 12 miljoner kronor

Almi InvestWellstreet

Mikael Wintzell, medgrundare av riskkapitalbolaget Wellstreet. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Adtechbolaget Danads tar in kapital från Almi Invest och det helt färska riskkapitalbolaget Wellstreet. Nu ska bolaget samla alla världens annonsytor på en enda handelsplats.

Startupen Danads har gjort en annonslösning som ska göra det lättare för annonsörer och publicister att hitta varandra.

Publicisterna betalar för att finnas med på plattformen med alla sina annonsytor, oberoende av om det är i mobilen, på webben eller rent av i traditionella papperstidningar. Sedan får annonsörerna en självbetjäningstjänst där de kan välja och vraka mellan publicister och målgrupper.

“Vi vill ge publicisterna de verktygen som behövs för att ta upp kampen med till exemepel Facebook och Google. En fördel med vår plattform är att publicisterna kan lägga upp alla sina annonsprodukter och inte bara webb- och mobillösningar”, säger Peo Persson, medgrundare och produktchef på Danads.

Till en början finansierades bolaget av grundarna själva och blev snabbt kassaflödespositivt. Nu tar bolaget in externt kapital för att växa ännu snabbare. Bland investerarna är statliga Almi Invest och det helt nya riskkapitalbolaget Wellstreet, som gör sin första investering någonsin.

Bakom riskkapitalbolaget ligger bland annat Mikael Wintzell, tidigare vice kommersiell schef på Klarna.

“Det här bolaget passar perfekt in i vårt ena investeringssegment med infrastrukturbolag som riktar sig mot företagskunder. Sedan är det såklart kittlande att investera i mediebranschen som har det extremt tufft just nu”, säger Mikael Wintzell.

Pengarna ska användas för vidare teknisk utveckling och för att göra plattformen mer skalbar. Totalt får Danads in 12 miljoner kronor till en värdering på 34 miljoner kronor. 4 av miljonerna kommer från Wellstreet.

Mikael Wintzell och Peo Persson är dock överens om att pengarna inte är det enda viktiga med investeringen.

“När man investerar måste man titta på vad bolaget behöver. Det är inte alltid svaret bara är mer pengar. Vi kommer även att bidra med operativt kunnande och erfarenhet från att få en skalbar affärsmodell att växa globalt”, säger Mikael Wintzell.

“Pengar i all ära, men vi får också fantastiska och kompetenta personer som genom deras erfarenhet och nätverk kommer kunna utveckla bolaget mycket fortare”, säger Peo Persson.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Mikael Wintzell var vice marknadschef på Klarna. Korrekt titel är vice kommersiell chef.

Läs mer