Byggbranschen styrs av ett konservativt tänk och inköpsprocessen tenderar att bli rörig. Mindre byggföretag har idag svårt att bli konkurrenskraftiga i och med att avtalsvillkoren dikteras efter omsättning och vilka kontakter man har. Plötsliga inköpsbehov kan dessutom få byggprojekt att stanna av och medföra stora problem och merkostnader för byggföretagen. Det här var grundproblematiken som ledde fram till starten av tjänsten Bidstacker. Nu har företaget gått vidare i Breakits och Blings initiativ Shift, där bolagen har möjlighet att pitcha sin idé för några av Sveriges tyngsta investerare. Det är Mohamed Amine Bennani-Smires och Pär Henriksson som ligger bakom tjänsten. Mohamed Amine Bennani-Smires har jobbat i både utförande- och återförsäljarledet inom bygg och har sett irritationen dagligen. “Att vara projektledare inom byggbranschen innebar oerhört mycket ansvar. Det ingick att köpa in material, parera in det i jobbet, ha kontakt med kund och koordinera personal. Allt var oerhört påfrestande och alla kollegor utsattes för samma press”, säger han till Breakit. Bidstackers modell är enkel. Byggbolagen ansluter sig till Bidstacker.se och fyller i en förfrågan där de ber om offerter från flera leverantörer. Återförsäljarna tar emot offerterna med vetskapen att de ställs mot andra. “Det blir ett bra incitament för dem att erbjuda bättre villkor och priser. Vi vet sen tidigare att nystartade företag har det tuffare i förhållande till jättar som exempelvis Skanska som har stora rabatterade ramavtal.” Det låter som ett Offerta? “Ja, det bygger på samma princip. Det som är bra med Offerta och oss är att man slipper spendera massa tid på att kolla upp vem man ska göra affärer med. Det är en modell vi kommer se mer av. Tidigare har byggföretag hört sig runt, eventuellt kollat på Prisjakt, där du ofta har statiskt information och icke uppdaterade lagersaldon.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/762cb100ac4325268b39989440915efe.jpg] Kommer ni också ha en lösning med betygsättning som Offerta? “Ja. Det låter som vi bara ser till inköparnas behov, men vi försöker hitta en kompromiss. Det ska inte gynna den ena mer än den andra. Man ska kunna lämna omdömen på varandra. Vi kommer med tiden också att verifiera användare automatiskt. Då kikar vi exempelvis på om bolagen finns på Svensk Handels varningsslista eller om de har någon nämnvärd historik.” OLIKA KONTOMODELLER Bidstacker själva tar ut en förutbestämd procent på de köp som görs i samband med förfrågningarna. “Vi tjänar pengar på medlemsavgifter från inköpare och återförsäljare, och genom en provisionsavgift som grundas på återförsäljarens försäljning. En del av våra intäkter kommer även ifrån annonsintäkter.” Kunderna kommer erbjudas både gratis- och betalkonto. I Freemium får de ett begränsat antal förfrågningar och funktioner, medan de som betalar för premium får obegränsade förfrågningar och dessutom säljverktyg.” “Vi har också olika medlemskap: premiumkonto, där man får ett visst antal förfrågningar i månaden, och ett inköpskonto, med alla användarfunktioner och säljverktyg. Plus att vi har skapat möjligheter för återförsäljare att lägga upp annonser, där de kan berätta om överskottsvaror på lager, alltså saker de inte har fått sålt.” Vilka är utmaningarna för Bidstacker? “Vår största utmaning är att utforma en tjänst som tillför värde för två olika typer av användare. Funktioner som exempelvis tas fram efter inköparens behov får inte ha en negativ inverkan på återförsäljarna och vice versa. Vi måste hitta en balans i vilka som ansluter sig. Idag är det 70 procent inköpare och 30 procent återförsäljare.” "KAN STARTA INOM FLER BRANSCHER" Mohamed Amine Bennani-Smires har förhoppningar om att tjänsten går att applicera på fler branscher. “Vi har märkt att samma typ av problematik existerar på andra bolag. Ett exempel är plötsliga inköpsbehov – ett byggföretag arbetar på en plats och råkar knäcka hälften av pallen med takpannor. Då är det inte bara en förlust i form av material, utan personal som måste sticka iväg och projekt som försenas. Det kan även handla om mekaniker, eller andra producerande tjänster.” Den potentiella kundlistan är lång, tror grundarna, med tanke på att flera tusen byggföretag finns i Sverige. Hur många kunder är målet att ha? “Vi siktar på omkring 900 användare i slutet av 2022.” Har ni några investerare med er redan nu? “Inte än. Men för att kunna vidareutveckla och skala upp tjänsten behöver vi ta in kapital. Jag kommer gå in med pengar till en början och jag har också byggt en dialog med en tidigare kund som driver ett byggbolag som eventuellt vill vara med.” När alla delar är på plats är Mohamed Amine Bennani-Smires förhoppning också att de ska kunna erbjuda leveranser av varor genom externa bud som ansluter sig till tjänsten. “Vi ska ge bud en möjlighet att ansluta till oss. Detta för att entreprenörer inte ska behöva åka runt och leta varor på det gammalmodiga sättet.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/a9fa5e837223ef4d95762e9c37c6d456.png]