Erik Fjellborgs digitala schemaläggare Quinyx omsatte 235 miljoner kronor 2020 och gjorde en förlust på 45 miljoner kronor. Bolager har vuxit snabbt och bestämde sig redan 2019 för att ta klivet över till USA. I Slutet av förra året tog bolaget också in 450 miljoner kronor från investerare i syfte att gasa på ännu snabbare. I dag är marknaden på andra sidan Atlanten det svenska SaaS-bolagets absolut viktigaste enligt grundaren. När mjukvaruinvesteraren Monterro nyligen släppte en rapport om vilka nyckeltal och frågor som var viktigast för snabbväxande SaaS-bolag, så svarade många också vikten av att lansera internationellt. “Man har ofta en så begränsad marknad i Norden att internationaliseringen hamnar högt på agendan. Men det är också det som flest lyfte fram att man hade minst kompetens inom. Nordiska bolag behöver komma ut internationellt, men det är också svårt och jobbigt och något som därför måste prioriteras”, sa Gustav Lagercrantz, vd på Monterro, då. Hela 40 procent av de svarande bolagen i undersökningen upplevde just internationaliseringen som ett stort hinder när de ska skala verksamheten. Vilka utmaningar finns att expandera till USA? “Jag tror att vissa utmaningar är domänspecifika för vår bransch, alltså workforce management. Men i det stora hela så tror jag att man måste besluta sig för att satsa och prova. Vissa slutsatser och utmaningar är omöjliga att läsa sig till innan.” Vad ska man tänka på när man funderar på att expandera? “Det är ett jätteviktigt beslut. USA är större än andra europeiska länder, kräver mer finansiella muskler för att kunna göra en rejäl satsning. Det är mycket dyrare än att gå till ett annat land i Europa. Men vill du bli ett internationellt bolag, då måste du in i USA. För oss var det naturligt, vi visste att Quinyx hör hemma på världsmarknaden och då måste man in där.” “Timingen är svår, du ska vara tillräckligt stor för att ha musklerna att göra det ordentligt. Men inte heller vänta för länge så att möjligheten på marknaden är över. Inte heller så länge att produkten blir för mycket anpassad för hemmamarknaden.” Vad har du lärt dig från expansionerna till lokala marknader? “Skicka medarbetare från huvudkontoret dit du vill expandera för att bidra med kultur och kunskap. Försök växa med kunderna till nya marknader. Sen tycker jag också att man ska ha starka lokala kontor med lokalt förankrad support och så vidare. Som högsta chef för våra lokala marknader har vi ofta gått med en ledare från det landet.” Veckans SaaS-profil hittar ni vanligtvis bara i Breakits nyhetsbrev SaaS Brief som vi skickar ut en gång i veckan. Vill ni ta del av alla Breakits nyhetsbrev – anmäl er här.