Sök

Lyft för svensk modehandel: "Verkar på allvar återhämta sig"

e-handelretail

Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

"Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet."

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 35,9 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Skoförsäljningen steg med 49,6 procent. Jämfört med 2019 steg klädhandeln med 8 procent medan skohandeln var ned 12,9 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

"Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år. Det finns ett behov av att uppdatera garderoben när allt fler återgår till kontorsarbete och sociala aktiviteter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Han fortsätter:

"Samtidigt som vi gläds åt den positiva försäljningsutvecklingen finns det en del mörka moln som oroar. Omvärldsläget påverkar branschen. Förseningar från Asien och dyra fraktpriser, i kombination med pandemisituationen i Kina och Rysslands krig mot Ukraina är något som oroar våra medlemmar".

LÄS OCKSÅ: 50 unika värderingar och analyser – kartläggning av stjärnorna i svensk e-handel (bolag för bolag)

Läs mer