Sök

Svenska modeutmanaren John Henric fyller kassan – plockar in 70 miljoner från Eequity

John Henrice-handel
Magnus Wiberg, eEquity, Nicklas Nordbergh, medgrundare av John Henric, Viktor Borg  på eEquity och John Ekström medgrundare och vd på John Henric.Foto: Press.

Magnus Wiberg, eEquity, Nicklas Nordbergh, medgrundare av John Henric, Viktor Borg på eEquity och John Ekström medgrundare och vd på John Henric.Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Det snabbväxande modemärket John Henric tar in nya miljoner från riskkapitalbolaget eEquity och ställer in siktet på att snabba på den internationella tillväxten.

”Att bli det ledande varumärket inom manligt mode.”

Så lyder målet bolaget och varumärket John Henric har satt upp. Och nu ska resan dit snabbas på. 

eEquity kliver nämligen in med 70 miljoner kronor. Pengarna är bland annat öronmärkta för att bygga organisationen, bredda produktsortimentet och skala upp marknadsföringen. Det är första gången företag tar in kapital och grundarna, John Ekström och Nicklas Nordbergh, kommer fortfarande vara majoritetsägare efter investeringen.

“John och Nicklas har byggt upp ett fantastiskt företag med ett enastående kunderbjudande, som har vuxit varje år sedan start med god lönsamhet. Bolaget har genomfört en lyckosam transformationsresa under senare år mot en skalbar e‐handelsverksamhet och vi är övertygade om att vi kommer tillföra mycket värde baserat på vår erfarenhet från andra tillväxtresor inom närliggande segment”, skriver Viktor Borg, Investment Manager på Eequity, i ett pressmeddelande. 

Bolaget grundades 2008 och har kommit att bli ett snabbväxande alternativ inom mode och accessoarer för män inom premiumsegmentet. 

”Till skillnad från andra märken så har vi kunder som kommer till oss för ett behovsköp. Exempelvis vänder de sig till oss för särskilt händelser, som arbetsintervjuer och bröllop. Ofta är våra nya kunder unga, och de stannar kvar som trogna kunder genom åren”, säger John Ekström. 

Från början var det de fysiska butikerna som stod för majoriteten av försäljningen, men de senaste åren har bolaget ställt om. Nu är e-handel den främsta kanalen som i dag utgör 70 procent av försäljningen. 

Bolaget beskriver den egna e-handelsstrategin som ”exceptionellt lyckosam” – e-handeln förväntas växa med närmare 80 procent under företagets senaste räkenskapsår som sträcker sig fram till sista april i år. Förutom Sverige finns kunderna i Storbritannien, Danmark, USA och Norge. 

Klädproduktion har pekats ut som en bidragande faktor till miljöförstöring. Hur jobbar ni för att bli så hållbara som möjligt?    

”Nu finns det två aspekter här. Det första som jag anser är det viktigaste är hur längre plaggen håller. Vi har kunder som kommer tillbaka efter flera år, för det är först då som kläderna går sönder. Vi jobbar också mycket med basplagg och basfärger som inte går ur modet, så vi behöver inte byta ut kollektionerna särskilt ofta”, säger John Ekström.

Han fortsätter:

“Men det är en jätteutmaning med att det ska bli så hållbart som möjligt. Men vi jobbar stenhårt på den fronten och det är också en av anledningarna till att vi tar in kapital. Målet är att allt vi säljer ska vara av återvunnet eller organiskt material framöver”, säger John Ekström. 

Bolagets omsättning väntas landa på omkring 135 miljoner kronor under räkenskapsåret som sträcker sig till sista april.

Läs mer