Sök

Svenska fintechbolaget lanserar eget flygbolag – flyger influencers till festival (och bjuder på kontroversiellt dropp)

Willafintechinfluencers

Willa Air ska ta 12 influencers till Coachella. Foto: Willa

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Champagne, dessert, IV-dropp och massage. Willa flyger 12 influencers i privatplan till världens mest hajpade festival Coachella. Men hur lirar det här med dagens hållbarhetstänk?

“Vi har såklart räknat på det och diskuterat den delen”, säger Kristofer Sommestad, grundare och vd.

Privatflygplan är för många toppen av glamour och framgång. Flera influencers har hängts ut i USA för att fejka sina Instagrambilder. I Los Angeles kan man nämligen hyra en fotostudio som liknar ett privatflygplan för 64 dollar i timmen. 

Men för det svenska fintech-bolaget Willa är det på riktigt. Deras senaste satsning är egna flygbolaget “Willa Air”, som ska flyga 12 lyckliga influencers gratis till festivalen Coachella mellan 15-18 april.

Flighten, som tar drygt en timme, erbjuder en champagnebar, drinkar och efter turen en detox med IV-droppar, som enkelt förklarat är ett dropp med vitaminer och elektrolyter (väldigt LA och botar baksmälla!) , massage och en juicebar i klassisk influencerstil.

Willas app lanserades 2019 och har valt att satsa på den amerikanska marknaden, just av den anledningen att det är en större marknad. Bland delägarna ser vi ​​Peter Blom, Aron Levin, Kristofer Sommestad och Stefan Pettersson, som bland annat arbetat många år på Spotify och har grundat influencernätverket Relatable. Affärsidén är kort och gott att ge kreatörer och gigare en tjänst för att enkelt ta betalt. Det är nämligen så att 25 procent av frilansarnas tid idag läggs på administrativt arbete. Under en blomstrande kreatörsekonomi har detta lockat riskkapitalisternas intresse, bland annat EQT Ventures, som var en av de tidiga investerarna. I juli 2021 tog de in 154 miljoner i nytt kapital, med amerikanska Fintech Collective i spetsen. Flera av användarna är influencers med flera hundratusen följare.

Så varför satsar ett fintech-bolag plötsligt på flyg?

“Med flygplanet vill vi skapa en känsla av community. Vi är på våra användares sida och vill med Willa Air visa att vi ser vad de gör. Det är inte bara en vanlig flygresa, utan en hel upplevelse med ordnat program både i Los Angeles och på Coachella”, säger Kristofer Sommestad, grundare och vd, Willa.

De första 48 timmarna hade 1 000 personer ansökt om att få en biljett. Planet lyfter den 15:e april.

“Våra användares agenter ringer ner vår influencer marketing-avdelning för att få sin talang att komma ombord.”

Kristofer Sommestad hoppas att det här ska ge en bra effekt för Willa som varumärke.

“Influencers har ju ett enormt inflytande i samhället. Det finns 60 miljoner frilansare i USA, och vi ser att vi når alla dem genom att jobba med influencers. Det finns inget tvång att posta från Willa Air-upplevelsen, därför kräver vi inte heller att de reklammärker, men jag blir förvånad om de inte skulle vilja lägga ut något. Om man är influencer så lever man på att dela med sig från sin vardag.”

Vad kostar det att chartra ett plan?
“Det är inte så dyrt som man kan tro. Det är fullt rimligt pris och klart värt det.”

2019 flög Nelly ner 200 influencers till franska rivieran – ett tilltag de fick kritik för – eftersom de så gärna lyfter fram sitt engagemang för hållbarhet. Enligt Willa är inte det här första flighten. Man planerar bland annat att åka till New York och Fashion Week i september.

Hur lirar era flygturer med hållbarhetsfrågan?
"Vi har såklart räknat på det och pratat om den delen. Vi landade i bedömningen att det ryms inom våra värderingar, främst med tanke på vår minimala miljöpåverkan som remote-bolag och hur vi bidrar på andra sätt i samhället genom att förbättra livet för alla frilansare."

Ska rulla ut banktjänst

Förutom flygbolaget har bolaget som mål att ta sig närmare mot att bli en bank. Idag tjänar de pengar på att de är en form av mellanhand och tar 2,9 procent i avgift för användandet av tjänsten. Alla pengar som frilansare drar in går via Willa. Med den nya banktjänsten som snart rullas ut ska användarna slippa flytta över pengarna till sitt privata konto. De blir en form av “one stop-bolag” där man ska spendera mer tid i appen.

“Feedbacken från testerna är jättebra, framför allt att vi kan hantera skattebiten. Willa kommer bli den enda finansiella tjänst du någonsin behöver. Du ska inte behöva din gamla bank, och aldrig mer behöva oroa dig för "tax season”. I USA betalar man förtidsskatt en gång i kvartalet, som ligger på 25-30 procent av inkomsten.”

Det har funnits ett större behov för en sådan här tjänst i USA än i Sverige, menar Kristofer Sommestad.

“Vi har börjat arbeta med högprofilerade influencers på den amerikanska marknaden. Det är en av världens största frilansmarknader och bedömningen är att om fem-tio år kommer varannan amerikan att vara frilansare. I Sverige är siffrorna lägre. I USA finns dessutom ett större behov för en sådan här tjänst. Men ett steg i taget blir vi banken för alla frilansare i världen.”

Enligt Kristofer Sommestad börjar det bli dags att plocka in nya pengar för att bolaget ska kunna växa.

“Vi dubblar varje kvartal och har 150 000 på väntelistan, så vi skulle kunna resa mer pengar snart. Vi för dialog med några av de största firmorna.”

Även teamet börjar få växtvärk.

“För ett år sedan var vi 15 stycken, nu är vi drygt 70 personer. I Europa anställer vi framför allt produktutvecklingspersonal.

Enligt Willas svenska aktiebolag har man sedan starten inte fått in några intäkter. Förlusterna ökade från -287 000 kronor till -7,3 miljoner under 2020. Kristofer Sommestad säger till Breakit att han inte kan dela med sig av några siffror från 2021.

Läs mer