Sök

Twitter köper sporträttigheter – vann budgivningen mot Facebook

Twitter

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Snart kommer du kunna titta på amerikansk fotboll på Twitter.

Twitter, som är ett socialt medium där användarna kan dela 140 tecken långa textmeddelanden med varandra, har ett tungt år i bagaget. Sedan april förra året har aktiekursen rasat med hela 66 procent, bland annat som en reaktion på att användartillväxten i bolaget stannat av. 

Men nu hoppas bolagets grundare och vd Jack Dorsey ha hittat ett sätt att locka till sig nya användare till plattformen: live-streamad sport.

Enligt Bloomberg har Twitter kammat hem sporträttigheterna för torsdagsmatcherna i den amerikanska fotbollsligan NFL. Enligt sajten ska bolaget ha slagits om rättigheterna med jättar som Verizon Communications, Yahoo, Amazon och Facebook.

Vinsten innebär att Twitter framöver kommer att streama matcherna kostnadsfritt för sina användare, samtidigt som matcherna även visas på de traditionella amerikanska tv-nätverken NBC, CBS och NFL Network.

Att Twitter, som tidigare testat på live-streamat material via förvärvet av tjänsten Periscope, nu köper på sig traditionella evenemangsrättigheter är ett nytt drag. Förhoppningen är sannolikt att tjänsten vill stärka sin position som plattformen dit man vänder sig för att diskutera pågående event. Du ser matchen på Twitter och du diskuterar matchen på Twitter.

Exakt hur mycket Twitter betalar för rättigheterna framgår inte, men tidigare har exempelvis CBS och NBC betalat cirka 45 miljoner dollar – per match.

Hur Twitter kommer att paketera de live-streamade evenemangen återstår att se.

Läs mer