Sök

Swedish Stockings prisas för Årets hållbarhetsresa: “Vi vill vara strumpbyxornas Tesla”

Swedish stockingsHållbarhet

Swedish Stockings e-commerce manager Johanna Juelsson och grundaren Linn Frisinger tar emot priset. Foto: Vanessa Park

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Swedish Stockings prisas för sitt arbete med hållbara strumpbyxor under Breakits event E-Com Day.

Att arbeta hållbart är mer norm än undantag idag – och med den explosiva tillväxt som e-handeln har haft de senaste åren så kommer ett stort ansvar.

För att lyfta företag som tar viktiga steg i rätt riktning när det kommer till e-handel och hållbarhet delade Svea Bank tillsammans med Breakit, för första gången, ut ett pris för "Årets hållbarhetsresa" på E-com day på Epicenter.

Nu står det klart att Swedish Stockings går hem med priset.

Grundaren Linn Frisinger och e-commerce manager Johanna Juelsson var på plats för att ta emot priset. 

“Det känns fantastiskt kul! Vi misstänkte något, vi fick två samtal från er där ni sa “ni kommer väl?”, säger båda.

Swedish Stockings grundades för drygt åtta år sedan och säljer hållbart producerade premiumstrumpbyxor både i Sverige och globalt. Själva grundproblemet som de har tagit fasta på är att det varje år produceras åtta miljarder (!) par strumpbyxor som bara bärs ett fåtal gånger, för att sedan kastas. Det gör att avfallsplatser runt om i världen är fullproppade med dessa icke nedbrytbara textilier.

Bolagets produkter finns på bland annat Åhléns, NK och Grandpa. All produktion sker via fabriker i Italien, de har dessutom ett eget lager i Köping.

Varför vinner ni priset, tror ni?
“Vi tar hänsyn till miljön och och hela produktens livscykel, det är inbäddat i företaget från början. Vi vill påverka hela industrin och att fler tar efter sättet vi producerar på. Vi verkar ha lyckats för vi blir kopierade titt som tätt”, säger Johanna Juelsson.

Vad är målet för framtiden?
“Vår vision är ju att bli världens mest innovtiva och hållbara strumpbyxmärke. Vi vill vara strumpbyxornas Tesla, helt enkelt”, säger Linn Frisinger.

Det har dock inte gått smidigt hela vägen. I och med att de har satsat så hårt på retail har de hamnat på efterkälken vad gäller e-handel, enligt de själva.

“Det var lätt att komma in på whole sale-kedjorna eftersom vi har en unik produkt. Men vi tog inte den positionen online som vi borde gjort. I år kommer dock online gå om den fysiska försäljningen för första gången. Men det har varit ett stort jobb.”

Vinnarmotiveringen till priset lyder:
Med ett hållbarhetstänk som genomsyrar hela bolaget lyckas de inspirera andra i branschen och banar vägen för ett mer hållbart samhälle, en planet som mår bra och dessutom – snygga strumpbyxor på köpet!

Swedish Stockings omsättning sjönk under 2020 från 17 miljoner kronor till 14 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade från 148 000 kronor till 129 000 kronor. Bolaget har 11 anställda i dagsläget. Några siffror för 2021 är ännu inte offentliga.

Läs mer