E-handelsstjärnan Gudrun Sjödén i blåsväder – arbetsmiljön kritiseras: “Mobbning, kränkningar, trakasserier”

Gudrun Sjödéne-handel

Gudrun Sjödén. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Det var systematiskt”, säger den tidigare HR-chefen Göran Sandström, som är en av personerna som tar bladet från munnen i en stor Expressen-granskning.


För över 40 år sedan öppnade Gudrun Sjödén sin första butik på Regeringsgatan i Stockholm. Sedan dess har hennes färgstarka plagg som kommit att symbolisera kulturtanten spritts över hela världen. Även e-handeln har vuxit i en rasande takt de senaste åren och i Breakits e-handelsrapport (som du kan få tag i här) kunde vi berätta att Gudrun Sjödén är den tionde högst värderade e-handlaren i Sverige. Förra året omsatte bolaget 981 miljoner med ett resultat på strax över 110 miljoner. 

Men det finns en baksida. I en granskning av tidningen Expressen vittnar nu ett 20-tal nuvarande och tidigare anställda om en problematisk arbetsmiljö på företaget under en längre tid. 

“Gudrun Sjödéns huvudkontor var under min tid en arbetsplats med extremt dålig psykosocial arbetsmiljö. Mobbning, kränkningar, trakasserier och hot skedde i princip på daglig basis”, säger Göran Sandström.

En annan tidigare toppchef som uttalar sig är Petra Palmén, tidigare ekonomichef och fram till i höstas affärsutvecklingschef på bolaget. 

Hon vittnar bland annat om att hon hittat lappar med nedsättande omdömen om medarbetare och tuff kritik på interna möten.

“Mitt självförtroende kördes helt i botten och jag kände mig helt värdelös”, berättar hon. Petra Palmén sa sedan upp sig utan att ha något nytt arbete att gå till.

Gudrun Sjödén själv, snart 80 år, får också kritik för sitt sätt att bemöta personalen. Ett exempel som lyfts fram är en mörkhyad mellanchef som Sjödén uppmanade vara tydligare i sin mimik och uttrycka sig tydligare eftersom hon var svart. Ett uttalande som grundaren bekräftar.

“Det stämmer, det har jag sagt. Jag tycker att det är svårt att avläsa mörka människor, det är inte lika givet som att avläsa en vanlig svensk”, säger Gudrun Sjödén till tidningen.

Ett annat exempel som lyfts fram är oönskade kommentarer om kroppar något som Gudrun Sjödén förklarar med att de jobbar med mode.

“Det ser jag inte som något egendomligt. Sen kan en del människor vara väldigt känsliga, absolut”, säger hon till Expressen.

En anonym, tidigare ledamot i styrelsen beskriver även att bolaget har en “otroligt ålderdomlig jargong”.

Trots att problemen varit kända internt har inga medarbetarundersökningar gjorts på flera år.

När Expressen ber att få ta del av den senast genomförda medarbetarundersökningen från 2016 får de nej som svar. 

“2016 hade vi en extern vd”, säger Ann Adelsson och förklarar att resultatet användes som “ett politiskt inlägg i en debatt”. 

Hon menar också att de sedan 2018 har ett annat sätt att stämma av verksamheten och att det nu finns en arbetsmiljökommitte med representanter från medarbetarna. Bolaget har dock fått kritik för att medarbetarna har fått anmäla sig frivilligt och inte röstats fram.

Läs mer