Sök

Fick 600 miljoner för sin startup - nu startar han en utmanare

OperaVivaldi

Jon von Tetzchner, grundare och vd på Vivaldi. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

På 15 år byggde Jon von Tetzchner webbläsaren Opera från ingenting till 100 miljoner användare. Nu lanserar webgurun en konkurrent till sitt gamla bolag.

Norsk-isländska Jon von Tetzchner grundade Opera tillsammans med Geir Ivarsøy redan 1995. 2012 sålde han av sin storpost i bolaget. Under flera års tid gjorde han sig av med aktier för totalt 600 miljoner norska kronor, enligt tidningen Kapital. Vd-posten lämnade han redan 2010 efter lång tid med konflikter internt.

Med sin nya startup Vivaldi ska han utmana sitt gamla bolag och jättar som Google och Apple.

“Jag hade egentligen sagt att jag inte skulle jobba med browsers igen. Men sedan slängde Opera vår gamla kod för att göra en enklare browser. Det är en allmän trend som man kan se med alla andra browsers också, att det ska vara lätt att använda”, säger han.

Med Vivaldi har han därför skapat en webbläsare som ger användaren större frihet att anpassa användargränssnittet. Det handlar bland annat om att “dela upp” webbläsaren så att man kan ha två sajter uppe samtidigt och det Jon von Tetzchner kallar för tab-stacking. Det innebär att den som är van vid att ha väldigt många flikar öppna samtidigt kan gruppera dem och lägga dem ovanpå varandra.

“Vi riktar oss först och främst till de som bryr sig om vilken webbläsare de använder och som vill anpassa den efter sina behov”, säger Jon von Tetzchner.

Man kan dock fråga sig om världen verkligen behöver en till browser. Vi har ju redan Chrome och Safari. Samtidigt försöker storbolag som Facebook och Google i allt större utsträckning skapa egna stängda ekosystem med appar och hårdvaruprylar. Det senaste exemplet från Facebook är VR-brillorna Oculus Rift. För att en app ska fungera ordentligt till brillorna är utvecklarna i princip tvungna att anpassa det till Oculus egen appbutik. Jon von Tetzchner ser ändå inte techjättarna som något hot.

“Idén om att alla digitala produkter ska samlas i en fysisk enhet har inte hänt. Det är snarare så att vi går mot flera interaktiva ytor. Dessutom kommer webbläsaren att vara viktig för IOT-marknaden. Den behövs för att hantera alla sensorer och data”, säger han.

För snart ett år sedan rapporterade Breakit om “appokalypsen”. I korthet går det ut på att alla e-handlare som står utan app är dödsdömda i framtiden. Bolagens önskan att finnas direkt i kundernas mobilmenyer verkar heller inte avskräckande på Jon von Tetzchner.

“Just det där med appar är inget nytt. Det fanns på datorer innan webben kom och det fanns först på mobilen också. Det passar bra för de tjänsterna man använder ofta. Men det är ingen som vill ha en ny app för varje sajt man går in på”, säger Jon von Tetzchner.

Med andra ord är browsern här för att stanna enligt Opera-grundaren. Han verkar dock tycka att det är en lite för likriktad bransch.

“Det är ganska speciellt egentligen. Det har inte gjorts någon ny stor browser sedan Google Chrome. Det är tio år sedan nu. Alla går åt samma håll med allt enklare webbläsare. Vi vill göra tvärt om”, säger han.

Läs mer