Arash Gilan är vd för marknadsföringsbyrån Viva Media och har dessutom samtalat med ledare och experter i VD-podden i snart fyra år. Erfarenheterna och kunskapen tar han med sig i sin egen vd-roll, och han har samtidigt delat dem i böcker, krönikor, videoserier och ett populärt nyhetsbrev. En gemensam framgångsfaktor för många av de ledare Arash Gilan intervjuat är nyfikenhet, eller som han säger – de har barnasinnet kvar. ”Exceptionella ledare har ett mindset som om de skulle vara helt nya inför ämnet eller uppgiften. I nybörjarens sinne finns bara möjligheter men i expertens ofta mest hinder – och just därför får man aldrig tappa barnasinnet”, säger Arash Gilan. Ibland får han frågan hur han hinner med att podda, skriva och vara vd på samma gång. Men, säger han, frågan är felställd. ”Jag gör det för att lära mig mer och hela tiden utvecklas, och jag tror att det är en förutsättning för att Viva Media ska vara framgångsrikt. En organisation kommer aldrig längre än sitt ledarskap – och utvecklas vi inte så är risken att vi i stället avvecklas”. Lyssna här på VD-podden, där Arash Gilan intervjuar ledare som Jarno Vanhatapio, grundare av NA-KD, Liv Sandberg, vd på TikTok Norden och Janne Andersson, förbundskapten för herrlandslaget i fotboll. Viljan att förändras är en annan egenskap han upplevt finns hos många duktiga ledare. Snarare än att vara bäst vill Arash prata om vikten av att vara anpassningsbar i en föränderlig värld. Och aldrig har världen varit mer disruptiv än nu. FÖRÄNDRINGSVILJA CENTRALT FÖR ATT VINNA I DIGITALISERINGEN ”Det är egentligen evolutionslära som också går att applicera på bolagsbygge, och digitaliseringen ligger i hjärtat av den förändring världen just nu genomgår. Teknik förändrar hur vi gör affärer, reser, har möten, handlar och underhåller oss”, säger Arash Gilan. Det går snabbt, det händer mycket och det gäller att anpassa sig – annars gör någon annan det först, hävdar han som just nu skriver på sin tredje bok inom digitalisering – ”En djävel på e-handel”. Parallellt med det ger Viva Media ut en videoserie med samma utgångspunkt som VD-podden; att lära från de bästa. ”Jag bjuder in framgångsrika e-handlare till Vivas studio för ett snack om hur de har tagit sig dit och alltså blivit “En djävel på e-handel”. Oavsett om du är e-handlare eller ej så är det en serie du bara måste se för det delas sällsamt bra insikter”, säger Arash Gilan. Kolla in Viva Medias videoserie om e-handel här, där Arash Gilan möter till exempel Rickard Lyko från Lyko, Bank Bergström från Nordic Nest och Susanne Holmström från NetOnNet. När Arash får frågan från andra ledare kring hur man håller sig uppdaterad och konstant har sinnet öppet för förändring så brukar han rekommendera ständig omvärldsbevakning. Och receptet lyder minst en halvtimme om dagen. BÖRJA MED ETT NYHETSBREV ”Lyssna på en podd, läs en bok, artiklar eller något som håller dig alert. Jag ger varje månad ut ett nyhetsbrev där jag summerar mina reflektioner kring ledarskap, marknadsföring och det som händer inom tech-världen. Idag prenumererar flera hundra människor på nyhetsbrevet och om jag får säga det själv så är det är en bra genväg till det mest relevanta som sker just nu”, säger han. Här signar du upp för Arash Gilans nyhetsbrev, där han ger dig koll på det senaste inom ledarskap, marknadsföring och tech.