Sök

Vässla pressas av ökade fraktkostnader: “Höjer priserna med 6-10 procent”

VässlaEkonomi

Vässla påverkas av inflationen. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Inflationen gör att elmopedtillverkaren Vässla ökar sina produktpriser. “Vi såg fram emot att återhämta oss ekonomiskt efter covid, men det blir svårare nu”, säger Noa Khamallah, operativ chef.

Inflationen påverkar alla bolag mer eller mindre. När Breakit ringde runt till elva heta tech-bolag vittnade flera om inflationsrusning, lönehot och minskad efterfrågan. Ett av bolagen som redan nu känner av förändringen är hajpade elmoped-bolaget Vässla. För dem har det förändrade världsläget inneburit skyhöga fraktkostnader, vilket gör att de nu måste höja sina priser. De nya priserna motiveras även av en ökad köpkraft, berättar den operativa chefen för Noa Khamallah.

Det handlar om en höjning på mellan sex och tio procent.

“Konsumenternas köpkraft och totalmarknaden som sådan är avgörande faktorer. Vi vill ju kunna fortsätta att erbjuda våra produkter samtidigt som vi är uppmärksamma på händelser som kan påverka branschen i större skala", säger Noa Khamallah.

Vässlas komponenter kommer från Kina och fraktkostnaderna därifrån har ökat kraftigt.

“Pandemin driver dessutom in världen i djupa skulder och nu har vi kriget i Ukraina. Många av våra konkurrenter, från Vanmoof till Cowboy och Niu, har också höjt priserna.”

Är du orolig över hur inflationen ska påverka Vässla i det långa loppet?
“Ja. Vi såg fram emot att återhämta oss ekonomiskt efter covid, men allt som händer nu gör det svårare. Vi har dock byggt upp processer som gör att Vässla kan förutse behov oavsett hur situationen utvecklas. Det gäller bara att anpassa sig och vara flexibel nu när det är så osäkert.”

Oro vid ökade levnadskostnader

Det är inte bara prishöjningar som Vässla genomför. Oron för dyrare levnadskostnader har även uttryckts när bolaget ska rekrytera folk.

“Personer som vi potentiellt vill anställa är oroliga för osäkerheten i samband med det pågående kriget, stigande drivmedelspriser och högre levnadskostnader och frågar oss vad Vässla skulle kunna göra i de här tiderna. Vårt svar blir detsamma: att vi står vid deras sida och naturligtvis ökar lönerna i enlighet med detta.”

Det finns ändå något bra som har kommit ur krisen, enligt Noa Khamallah.

“Det har gett oss en möjlighet att ompröva vår leverans- och monteringskedja med ett tydligt fokus på Europa under de kommande månaderna”, avslutar han.

Vässla ökade sin omsättning från 25,4 miljoner kronor till 32,9 miljoner kronor 2020. Förlusten landade på -14,4 miljoner, jämfört med -18,3 miljoner 2019.

Här kan du läsa artikeln där ytterligare 10 bolag berättar om sin strategi i nya läget.

Läs mer