Vi på Breakit har bevakat SaaS – software as a service – ingående de senaste åren. Vi släpper rapporter och kartläggningar, vi avslöjar nyheter och affärer och vi arrangerar sedan tidigare Sveriges hetaste SaaS-event och nätverk. Nu växlar vi upp vår redaktionella bevakning ytterligare ett steg. Dels i form av ett nytt nyhetsbrev – SaaS Brief – men också i form av ett ökat redaktionellt fokus. “Vi har idag den ledande nyhetsbevakningen av SaaS i Sverige, men tror och vet att vi kan göra mer och bättre. SaaS Brief är ett av flera steg vi nu tar och vi tror att brevet kommer att skapa värde för både SaaS-communityt i Sverige, men också för nyfikna Breakit-läsare”, säger chefredaktör Jon Mauno Pettersson. Bakom nyhetsbrevet står reporter Tobias Blixt som också kommer att bevaka SaaS-sektorn i Sverige mer ingående framöver. Både i form av dagliga nyheter och avslöjanden, men också rapporter och kartläggningar. “SaaS-affärsmodellen har verkligen förändrat hur mängder med bolag gör affärer. Istället för att sälja en produkt dyrt kan idag vem som helst börja använda en tjänst och prenumerera på den. Det innebär mängder med möjligheter, inte minst för entreprenörer som vill göra affärer”, säger Tobias Blixt. Bara de senaste veckorna har det skett en rad stora affärer inom SaaS-segmentet, där uppköpet av Bokio och tungviktarnas miljardinvestering i Nordtech utmärker sig. “SaaS har verkligen bubblat de senaste åren, men allt är inte en dans på rosor i dagsläget. Precis som andra sektorer inom tech har bolagen påverkats de senaste åren, inte minst av ökade lönekostnader och tuff konkurrens. Vi kommer att att bevaka branschen, både framgångarna men också utmaningarna”, säger Tobias Blixt. SaaS Brief, som kommer att innehålla de viktigaste nyheterna, kommentarer, intervjuer med SaaS-profiler med mera, har premiär på söndag 3 april. Brevet går ut till Breakits nyhetsbrevsprenumeranter. Brevet är kostnadsfritt – du sajnar upp dig här (om du inte redan har det).