Ellos avvecklar Stayhard – lever inte upp till kraven

EllosStayharde-handel

Ellos vd Hans Ohlsson. Foto: Faksimil/Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Unga män och alla andra som köpt sina kläder på Stayhard får börja leta efter andra märken.

Ägaren Ellos kommer nämligen avveckla butiken inom kort.

Stayhard startade för cirka 17 år sedan och den primära målgruppen har varit unga män i Norden som gillar det bolaget kallar “casual streetstylemode”. Sommaren 2014 sålde grundaren Joakim Naumburg aktiemajoriteten till Ellos. 

Och nu, åtta år senare, har Ellos tagit beslutet att lägga ner och det ska vara genomfört innan slutet av augusti. 

Stayhard omsätter cirka 130 miljoner och har 23 anställda. 

Ellos motiverar sitt beslut med att koncernen i än högre grad måste fokusera på kärnkunden, och det är “kvinnan mitt i livet”, som det uttrycks i ett pressmeddelande på tisdagen. Resan framåt kräver “ökat kundfokus, strategiskt prioriterade investeringar”, lyder motiveringen vidare. 

Stayhard “har inte den lönsamhet, positionering och målgrupp som krävs i Ellos Groups fortsatta utveckling”, säger Ellos vd Hans Ohlsson.  

Ellos, som förr i tiden kallades postorderbolag, omsatte 3,6 miljarder kronor under 2021. Stayhard stod för mindre än 4 procent av den summan. 

Ett fåtal anställda på Stayhard kommer erbjudas anställningar på andra håll inom Ellos-koncernen. 

Läs mer