Under 2019 rapporterade vi att Klarna hade satts under lupp av det som då hette Datainspektionen som nu har bytt namn till det betydligt krångligare Integritetsskyddsmyndigheten. Bolaget hade då fått flera anmälningar mot sig från användare om hur de hanterade personuppgifter. Nu, tre år senare, är granskningen klar och Klarna tvingas nu betala 7,5 miljoner kronor i en sanktionsavgift. "Klarna är ett finansiellt bolag som behandlar personuppgifter om väldigt många personer och på många olika sätt", säger Hans Kärnlöf, jurist på myndigheten som lett granskningen. "Det är viktigt att den information som Klarna ger om hur bolaget behandlar personuppgifter är korrekt och så fullständig som möjligt. Här har vi sett brister". Sedan myndigheten började titta på frågan har Klarna löpande ändrat informationen som lämnats men beslutet rör den information som lämnades under våren 2020. Bristerna som upptäckts handlar bland annat om att Klarna inte berättade vilket ändamål och vilken rättslig grund som personuppgifterna behandlades i en av bolagets tjänster. Dessutom ska bolaget ha lämnat ofullständig och missvisande information om vilka som var mottagare av olika kategorier av personuppgifter när de delades med svenska respektive utländska kreditupplysningsföretag. Klarna skriver i ett skriftligt uttalande att de kommer att överklaga beslutet eftersom de dels tycker att det är otydligt och att de vill ha klargörande hur man ska agera i framtiden.