Den svenska streamingtjänsten Voyd ska fungera som en slags live-scen för kreatörer. Alltifrån artister och gatumusikanter som gör konserter till kockar som kör matlagningskurser kan använda plattformen för att sända tv. Tittarna köper en biljett via tjänsten och får tillgång till materialet. Både Robert Wells och Sonia Aldén har lanserat program på plattformen som nu ska växla upp och expandera ut i Europa. Det första steget på den resan är en rekrytering. Voyd har nämligen anställt UX-researchern Xi Yang som ska hjälpa bolaget att utveckla sin digitala plattform. “Jag ser verkligen fram emot att växa tillsammans med Voyd, det finns otroligt mycket potential i deras tjänst”, säger hon i ett pressmeddelande. Yang arbetade tidigare på Tiktok där hon jobbat på att utveckla säkerheten för minderåriga användare. Nu får hon ansvaret för att utveckla designen på plattformen. “För att användarna ska bli nöjda är det viktigt att lyssna in och anpassa sig, det känns väldigt bra att börja på ett företag som är lyhörda”, säger Xi Yang. “Att få bidra till att kreatörer får en skälig vinst för det jobbet som de lägger ned på att skapa innehåll är verkligen något som motiverar mig och som känns viktigt.” Voyd omsatte förra året 727.000 och gjorde en förlust på 4,7 miljoner.