Sök

Litium listas på Aktietorget med Sven-Olof Johansson som delägare

Litium

Henrik Lundin, vd på Litium. Foto: Olle Aronsson

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Fastighetsmiljardären finns med på ägarlistan när e-handelstjänsten Litium går mot börsen.

Bolagets tjänst är en sorts e-handelsplattform, alltså den mjukvara som e-handlare köper in för att hantera lagerstatistik, kassa och så vidare - en bottenplatta till webbsajten.

Nu vill Litium ta in 24 miljoner kronor genom en nyemission på Aktietorget.

14 miljoner av emissionen är garanterade av befintliga ägare, däribland fastighetsbolaget Fastpartner, med ett börsvärde på 7 miljarder kronor. Fastpartner kontrolleras av vd:n och huvudägaren Sven-Olof Johansson.

Litium har nu 250 e-handlare som kunder - tanken är att det ska bli betydligt fler.

"Målet med att lista oss är att få in riskkapital till sälj- och marknadsföring, så att vi når ut till fler. Och att öka kännedomen generellt”, säger Henrik Lundin, vd på Litium.

För att vara ett svenskt techbolag har Litium en relativt lång historia. Bolaget grundades redan 1998, då som en renodlad it-konsult.

2004 köpte köpte Litium upp publiceringsverktyget Greenmill, som hade grundats av Henrik Lundin. Greenmill vidareutvecklades till den e-handelsplattform som idag är kärnan till bolagets verksamhet efter att konsultrörelsen såldes av 2013.

“Nu är vi helt och hållet ett produktbolag. Vi vill växa framför allt med vår molntjänst där vi tar betalt för ett månadsabonnemang, i stället för den gamla modellen med licensintäkter”, säger Henrik Lundin.

Bolaget verkar inom ett segment dit såväl svenska Tictail (som riktar sig till väldigt små e-handlare) och större bolag som Magento kan räknas - liksom till viss del Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios nya bolag NA-KD.

Modellen bygger på att erbjuda e-handlare en färdig teknikplattform så att de slipper bygga den själva.

“Vår modell är mer flexibel än till exempel Tictail men vi har en betydlig mer färdig lösning än många av de större aktörerna, som Magento. Det handlar om hur mycket kodning e-handlaren vill göra inhouse. Vår produkt passar bäst för medelstora e-handlare”, säger Henrik Lundin.

Hur är konkurrenssituationen?
“För oss som säljer till medelstora handlare är det inte jättehård konkurrens. Dessutom riktar vi oss till stor del till B2B-segmentet, alltså företag som säljer till andra företag. Det kan handla om en aktör som säljer skruvar och muttrar till industrin på nätet, exempelvis. Där är det inte särskilt trångt”.

Litium omsatte förra året 17,1 miljoner kronor och gjorde en förlust på sista raden på 1,7 miljoner kronor. Förlusten beror framför allt på avskrivningar. Rörelseresultatet före ned- och avskrivningar ökade förra året till 5,4 miljoner kronor.

Bolagets mål är att handeln på Aktietorget ska börja vecka 20, det vill säga 16-20 maj, till en värdering på 41,9 miljoner kronor.

Läs mer