Sök

Spotifys drag för att ragga kunder i Indonesien: Betala med cash

SpotifyIndonesien

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Spotify vill ta över den asiatiska marknaden – med hjälp av lågprisabonnemang och kontantbetalning.

Vi har tidigare kunnat avslöja att det svenska musikbolaget Spotify har påbörjat en satsning på den japanska marknaden  (som är världens näst störst musikmarknad), och i förra veckan stod det klart att bolaget nu lanserar i Indonesien – ett land med knappt 250 miljoner invånare.

Men för att lyckas i ett land som Indonesien, som skiljer sig rejält från de nordiska länderna där Spotify dominerar, så krävs det anpassning. Enligt sajten Techinasia kommer Spotify bland annat att sänka priset kraftigt på sin premiumversion i Indonesien, jämfört med prisbilden i exempelvis Sverige och USA.

I Sverige ligger månadskostnaden på 99 kronor – i Indonesien kommer motsvarande tjänst ligga på cirka 30 kronor.

En annan sak som är nytt med lanseringen i Indonesien är betalningsalternativen. I Sverige är det vanligaste alternativet att folk registrerar sig online med hjälp av sina kontokort, men i Indonesien är online-betalningar med betalkort inte alls är lika utbrett.

För att kringgå detta har Spotify gjort det möjligt att betala för musiken via en mängd olika betaltalternativ, bland annat klassisk banköverföring samt kontantbetalning i livsmedelsbutiker.

Så här ser betalalternativen ut:

Foto: Twitter: @aulia

Spotify, som i förra veckan tog in cirka 8 miljarder kronor via ett konvertibellån, lär även anpassa spellistorna baserat på den musik som är popurlärast i landet.

Lanseringen är dock inte helt oproblematisk. I dagsläget finns det ingen tydlig ledare på streamingmarknaden i landet, men aktörer som storkonkurrenten Apple Music, Deezer och australiensiska Guvera finns sedan tidigare i landet. 

Ett annat frågetecken är hur indonesiska myndigheter kommer att se på etableringen. När exempelvis Netflix lanserade i Indonesien blockerade den statliga operatören Telkom tjänsten, eftersom de själva tagit fram en egen digital tv-tjänst. 

I dagsläget finns Spotify i 59 länder runt om i världen, men närvaron på den asiatiska marknaden är fortfarande begränsad. Det svenska musikbolaget finns i dag i Indonesien, Hong Kong, Taiwan, Singapore, Malaysia och Filippinerna – men på stormarknader som Kina, Indien, Indonesien och Japan har Spotify ännu inte etablerat sig.

Läs mer