Så (lätt) verifierar du kundernas efterfrågan – och sätter en smart strategi

Ebba Arnborg

Sugen på att växa, sälja mer och lättare landa investeringar? Se upp för att bara köra på och hoppas på det bästa – eller att bli för internt fokuserade. Men gör det inte heller för komplicerat. Satsa på de här sakerna i stället!

Många företag glömmer bort att ta sig tid för långsiktig planering, inte minst när de växer, det säger Henrik Tham, strategiansvarig för Swedbanks nordiska företagsaffär.

Samtidigt finns mycket att vinna på att göra en ordentlig research av sin marknad och sina kunder, och ta fram en strategi, framhåller han.

”Det är viktigt att medarbetare, ledning och ägare vet vad man jobbar mot och vad man ska prioritera. Det blir en utmaning att fatta taktiska, operativa beslut på en daglig basis om ledningen inte har en gemensam kompass att stämma av mot. Dessutom vill investerare och banken veta vad som är planen, att då ha en strategi underlättar”, säger han.

Många kanske skräms av att arbetet tar tid och känns krävande. Men, påpekar Henrik, det behöver inte vara så omfattande.

”Överkomplicera inte, utan håll det enkelt och se till att få ihop något som är kortfattat och ’good enough’, i stället för att gräva ner er i omfattande analys och långdragna processer”, säger han.

Hitta 10 viktiga observationer

Börja gärna med att låta alla i ledande position inom företaget brainstorma tillsammans utifrån vad som är viktigt för er affär och det som händer i omvärlden, råder Henrik.

Försök definiera tio riktigt viktiga observationer som ni behöver ta hänsyn till när ni tänker strategiskt. Det kan till exempel gälla hur marknaden utvecklas, nya regelverk eller konkurrenters satsningar, men lika viktigt är bolagets egna styrkor och utmaningar.

”Fundera även på hållbarhetsaspekten, utifrån risker men också möjligheten att bidra till ett mer hållbart samhälle”, säger han,

Nästa steg är att verifiera och rimlighetsbedöma era observationer. Försök hitta dataunderlag som stödjer era hypoteser.

Utifrån detta drar ni sedan slutsatser och sätter strategiska mål. Det kan till exempel handla om att ni ska växa i nya marknader, utveckla en ny tjänst eller ett nytt partnerskap. Stäm av att målen lierar med er mission och vision och den typ av företag som ni vill vara, råder Henrik.

Fråga era kunder

En annan viktig del att få grepp om är era kunders behov – så att ni vet att ni möter efterfrågan. Här är ett underskattat grepp att faktiskt fråga era kunder, tipsar Henrik.

”Det behöver inte vara så avancerat. Skicka ut någon typ av kortare frågeunderlag och följ upp med de kunder som svarade lite mer utförligt. Det får ofta ett väldigt bra mottagande”, tipsar han.

Utgå gärna från ett standardiserat frågebatteri så att ni kan sammanställa det lite mer strukturerat och kombinera det med någon form av dataunderbyggt underlag, som faktisk efterfrågan på produkter och tjänster.

”För det är inte alltid det som kunden säger och det som kunden gör stämmer överens,” säger Henrik.

Ska ni lansera något nytt så involvera era kunder även där. Fråga om de kan tänka sig att dela med sig av sina spontana tankar kring er nya satsning.

”Det tvingar processen framåt och ger er ett antal referenskunder, vilket är viktigt”, säger Henrik.

Få koll på era konkurrenter

Vad era konkurrenter gör, och vad de är bra och dåliga på, är också viktigt att ha koll på. Den bästa informationen får ni inte sällan av att prata med människor i ert kontaktnät, tipsar Henrik. Annars är en sökning på nätet något som kan ge värdefull information.

”Många kan skriva förvånansvärt mycket om sitt eget bolag i jobbannonser.

Stirra er samtidigt inte för blinda på era konkurrenter. Det är bra att vara medveten om vad de gör, men sedan gäller det att hitta sitt eget recept på framgång”, avslutar han.

Vill du veta mer om hur du och ditt företag kan utveckla hållbarhetsarbetet utifrån er verksamhet och förutsättningar? Eller kanske få inspiration av entreprenörer som brutit ny mark? Då är du välkommen till swedbank.se/foretagstips där du kan läsa tips och råd som ger dig bättre koll på företagande och entreprenörskap. Läs mer om hur Swedbank jobbar med hållbarhet här!

Läs mer