Sök

Miljonregn över poddstjärnorna Hannah & Amanda – och det är bara början

Perfect Day Mediapodcast

Hannah Widell och Amanda Schulman. Foto: Anders Wiklund / TT Bild

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nya dokument ger en ny bild av förra årets storaffär i Podd-Sverige, kan Breakit avslöja.

I somras skakades den svenska poddscenen om rejält – när entreprenörsduon Hannah Widell och Amanda Schulmans poddbolag Perfect Day Media fick nya ägare.

Köpare var Pophouse som ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus och riskkapitalisten Conni Jonsson (grundare av EQT).

Perfect Day Media hade då varit nere för räkning efter att satsningen på en kedja med skönhetssalonger floppat. Det fiaskot resulterade i en förlust på saftiga 42 miljoner kronor 2019 – men sedan lyckades Hannah Widell och Amanda Schulman vända utvecklingen och när Pophouse köpte 100 procent av aktierna i augusti förra året var verksamheten återigen lönsam.

Fast hur mycket radarparet Widell/Schulman fick för sitt poddbolag ville ingen av de inblandade parterna berätta. Vi på Breakit spekulerade då i en prislapp på runt 50 miljoner kronor men nu har det äntligen kommit lite mer fakta i målet.

Spännande dokument

För några veckor sedan skickades nämligen årsredovisningen för Hannah Widell och Amanda Schulmans ägarbolag in till Bolagsverket. Där framgår att bolaget dragit in 23,9 miljoner kronor på affären med Pophouse. Det är en hel del pengar men med tanke på att Perfect Day Media omsatte drygt 90 miljoner kronor i fjol med lönsamhet och fortsätter växa så är det ändå en relativt blygsam prislapp. 

För att få klarhet ringer Breakit upp Hannah Widell med den raka frågan – fick ni inte mer än 24 miljoner kronor för ert bolag?

“Jo, men eftersom du jobbar med ekonomijournalistik så förstår du att det finns en fortsättning på vår resa. Jag kan inte kommentera några detaljer men det finns en earn-out inbyggd på flera år. Så går det bra så blir det mer pengar till oss”.

Och hur går det för er?

“Förra året var fantastiskt där vi dubblade omsättningen och hade bra lönsamhet. Första kvartalet kommer bli grymt. Poddmarknaden är verkligen stark, vilket vi är ett exempel på. Vår affärsmodell för podd har funkat i tio år och nu går det bättre än någonsin”, säger Hannah Widell innan hon är tvungen att runda av intervjun:

“Jag och Amanda håller på att podda så nu kommer du med i podden”, säger hon innan hon avslutar. 

Läs mer