Sök

Sveriges första petfluencerbyrå ökar: “Emotionella budskap och djurens personliga storys går hem”

Petit Banana PRinfluencersMarknadsföring
Emma Svensson och Louisa Ernestam är grundare av Petit Banana PR.

Emma Svensson och Louisa Ernestam är grundare av Petit Banana PR. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Djur i sociala medier har potential att bli lika stort som människor. Sveriges första petfluencerbyrå Petit Banana PR ökar under sitt andra år.

När den amerikanska honkatten Tardar Sauce aka Grumpy Cat blev internetkändis på grund av det griniga ansiktet 2012 var det ingen som hade hört talas om begreppet “petfluencers”. När Grumpy Cat gick bort 2019 hade hon 2,5 miljoner följare på Instagram och flera miljoner visningar på Youtube.

Sen dess har profiler som hunden Boo och katterna Lil Bub och Colonel Meow dykt upp på radarn. Den italienska hunden Tika the Iggy har nått stjärnstatus när hon modellat, inte bara för hunddesigners, utan även för lyxmärken som Hermés och Moschino. Helt plötsligt växer en industri av djur fram på influencersidan. I Sverige förväntas influencer marketing snart omsätta över en miljard. Djur som är stora i sociala medier kommer sannolikt också få ta del av den här kakan.

Det har redan nu visat sig vara en bra business för Sveriges första och hittills enda influencernätverk inom området – Petit Banana PR – som grundades av Emma Svensson och Louisa Ernestam 2019. Företaget fungerar både som en brygga mellan annonsörer och djurens ägare, en pr-byrå – och en castingplats till reklamfilmer för husdjur.

“Vi startade efter att vi sett hur stor marknaden var i bland annat USA och Sydkorea. Vi gjorde själva samarbeten med bolag i Australien och USA tillsammans med våra hundar. Här besöker djuren morgon-tv, SXSW och får gå på Fashion Week. Sverige ligger lite mer efter. Företag har precis fattat att konsumenterna finns hos stora profiler i sociala medier”, säger Louisa Ernestam.

Nu över miljonen

Bland de återkommande kunderna finns exempelvis Arken Zoo, Agria Djurförsäkring och Granngården. Det växande intresset syns i färska siffror från verksamhetsåret 2021. Petit Banana PR omsatte då 1,4 miljoner kronor och gjorde en vinst på 576 000 kronor. Under det första inlämnade bokslutet från perioden augusti 2019 till december 2020 redovisade man en intäkt på 845 000 kronor och en vinst på 400 000 kronor.

“Det är ett kvitto på att det fungerar. Vi har idag över 200 petfluencers i vårt nätverk, och har fått sätta stopp för fler ansökningar. Vi har fått drygt tio anmälningar i veckan sedan vi startade. Om vi tar in en ragdoll-katt så kommer flera ansökningar från ragdoll-ägare eftersom de följer varandra. Det finns ingen gräns för hur många följare du behöver ha för att vara hos oss, vi vill snarare hitta en unik usp”, säger Emma Svensson.


En av Petit Banana PR:s största profiler @stefanaxolotl som har 127 000 följare på Instagram.


@elvisbatzthelab har 136 000 följare på Instagram.

I Sverige görs främst reklam för djurrelaterade produkter och tjänster, men även budskap om första hjälpen för djur. Utomlands ökar intresset för så kallad “pet tech”.

“Här dyker det mer upp företag som producerar produkter med fokus på design och hållbarhet. Internationellt ser vi exempel på techprodukter som gps för husdjur och bevakningskameror för hemmet så du kan hålla koll på ditt husdjur när den är ensam hemma. Det som går hem allra mest hos följarna är emotionella budskap och husdjurens personliga berättelser.”

Eftersom fenomenet inte har funnits speciellt länge så anser grundarna att en stor utmaning är att få profilerna bakom kontona att förstå hur allt ska reklammärkas.

“Petfluencer marketing är ju det influencer marketing var för tio år sedan när bloggare och youtubers etablerade sig. Idag ägnar vi mycket tid åt att utbilda petfluencers om vad deras rättigheter och skyldigheter är, alltså vikten av att göra rätt för sig”, säger Louisa Ernestam.

En stor utmaning är gratissamarbeten, då produkter bara skickas ut hejvilt.

“Det är ju såklart otroligt smickrande att få produkter hemskickade till sig som företagen vill ska visas upp. Men här är man felinformerad vad som gäller med exempelvis skatteregler och det är tråkigt. Vi vill att företagen ska ta ett större ansvar och förklara för dessa människor att du får det här, men du har också den här skyldigheten”, säger Emma Svensson.

Vad kostar ett samarbete?
“Det är väldigt olika. Om man jämför med människor så ligger petfluencers på en femtedel av priset. Vi slåss ju för att de ska få mer betalt. Men vi har haft kunder som tidigare kört hos människor och djur parallellt och alltid presterat bättre hos djuren. I de fallen har kunden valt att fortsätta på det spåret. Här gäller samma som hos människor, att de med mindre följare tenderar att få högre engagemang på sina poster”, säger Louisa Ernestam.

Kommer djuren köra över människorna i popularitet?
“Ja! Men det tar tid att sätta branschstandarden.”

Läs mer