Så minskade de risken för cyberattacker (utan egen IT-avdelning)

TeliaCyberattackerIT-säkerhet

Tobias Lundgren

Hur kan ett litet bolag utan en egen IT-avdelning skydda sig mot cyberattacker?
Utbildningsbolaget Apis löste det med hjälp av Telia.
”Att jobba med dem känns tryggt och skickar rätt signaler både internt och till våra kunder”, säger Mache Ozeran, vd på Apis.

Allt fler små och medelstora företag oroar sig för IT-attacker. Det visar en ny undersökning som Telia släppte i dagarna. Men för ett mindre företag är det inte alltid möjligt att ha anställda IT-experter, vilket kan innebära att risken för attacker ökar.

Ett företag som satt i den sitsen är utbildningsbolaget Apis. Trots att globala jättar som Ericsson, Apple, AT&T och Vodafone finns på kundlistan har bolaget – med huvudkontor på Södermalm i Stockholm – endast 20 anställda i verksamheten.

”Vi är en liten spelare som jobbar mot stora spelare, så därför kan vi inte ha alla våra IT-lösningar in house. Vi måste vara skalbara och flexibla mot våra kunder, men samtidigt vara skyddade mot angrepp. Därför började vi leta efter IT-lösningar externt.”

”Ser Telia som vår externa IT-avdelning”

Apis kom i kontakt med Telia, berättade om behoven som fanns och fick en skräddarsydd lösning.  Verksamheten bygger på både klassrumskurser och kurser som livestreamas, något som ställer högre krav på säkra uppkopplingar.

”Vi har investerat väldigt mycket i våra studios, i form av kameror och annan teknik. Att något skulle hända med uppkopplingen är en klar risk, därför hjälpte Telia oss med att installera en egen uppkoppling istället för att vi delade den med andra i huset. Sedan ordnade de även en trådlös backup ifall något skulle hända med vår vanliga uppkoppling.”

SKYDDA NÄTVERKET: Läs mer om hur Telia kan hjälpa ditt företag!

Telias säkerhetsexperter övervakar den dagliga trafiken och larmar om något misstänkt dyker upp i nätverket. Dessutom hjälper de till med att installera ny mjukvara i datorer och sköter supporten när nya personer anställs till företaget.

”Vi ser Telia som vår externa IT-avdelning och det känns väldigt tryggt att ha dem i ryggen när något dyker upp.”

”Generellt låg kunskap om IT-säkerhet på företag”

Apis största tillgång är utbildningsmaterialet, därför har de även upprättat en cloudbaserad databaslösning där backuper på allt utbildningsmaterial finns.

”Om vårt material skulle försvinna eller bli låst skulle det ställa till otroligt mycket för oss. Att ha alla de här lösningarna på plats är en stor trygghet för mig som vd och skickar rätt signaler både internt och externt.

Mache tror själv att många företag har eftersatt arbetet med IT-säkerheten.

”Generellt tror jag att kunskapen är väldigt låg. De flesta bolagen har nog inte så bra koll och tror kanske att det räcker med en enda person på IT-avdelningen. Men det är väldigt mycket som den personen ska ha koll på. Genom att outsourca den verksamheten är det fler personer, med olika sorters spetskompetens, som har koll.”

”Många vill kanske inte tro att det finns en risk för det egna företaget, eller att en sådan här lösning kostar för mycket pengar. Men att bli utsatt för en attack och förlora både tid och material kostar mycket mer än att betala för solid IT-säkerhet.”

LÄS MER: Behöver ditt företag hjälp med IT-säkerheten? Här är Telias tjänster!

Läs mer