Sök ikon

Efter exiten från Servicefinder – nu vill tech-profilen erövra restaurangvärlden med sin checkout-lösning

Aleksandar Goga, grundare av Orderhero. Foto: Press.
Aleksandar Goga, grundare av Orderhero. Foto: Press.

Restauranger som vill öka försäljningen och besökare som vill slippa köa – det är framgångsreceptet som ska få tech-entreprenören Aleksandar Gogas Orderhero att flyga.

Nu tar de in nytt kapital och plockar in flera profiler i styrelsen.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

”En kombination av covid och digitaliseringen var den perfekta ekvationen för oss.”

Det är en glad Aleksandar Goga som svarar i telefon när Breakit ringer upp. Vi har tidigare berättat om tech-profilen, som för några år sedan sålde sitt bolag Servicefinder till mediejätten Schibsted i en mångmiljonaffär. 

Sedan 2019 driver han bolaget Orderhero, som har utvecklat en mjukvara för online-beställningssystem och expresskassor på restauranger. Det har alltså gjort en mjukvara för att restaurangbesökare ska kunna beställa och betala på uppsatta skärmar. De har även utvecklat en möjlighet att beställa via mobilen via QR-koder. 

De senaste åren har bolaget fått en ordentligt skjuts i rätt riktning, berättar Goga.

”Folk har inte velat stå i kö och trängas, och genom att beställa och betala på skärmar slipper man stå i trånga köer, så fler restauranger, som haft det svårt under pandemin, har fått upp ögonen för den här lösningen.”

”Vi tjänar pengar på licensavgifter på mjukvaran. Vi tar även en transaktionsavgift. Och hårdvaran, alltså själva skärmarna med betalstationerna, köper vi in från andra aktörer”, säger han och fortsätter: 

”Dessutom gynnas restaurangerna av den här lösningen, för när kunder beställer på skärmar och står i sin egen bubbla köper de för mer –  för upp till 15 till 20 procent mer än om de beställer i en kassa.”

Ökade med 650 procent

Under 2021 ökade antalet restauranger där deras lösning finns med 650 procent och de upplever samma takt så här långt i år, även då ökningen visserligen är från låga nivåer, konstaterar han. 

”Vi gjorde ett rekordår. Nu när restriktionerna släppt så har vi bara sett ännu ett uppsving i transaktionerna. Vi tror att de nya beteendena bland restaurangbesökare är här för att stanna.”

Restriktionerna togs bort relativt nyligen. Är det säkert att redan nu dra slutsatsen att det beteendet är vad ni kommer se framöver?

”Det digitala beteendet är här för att stanna, tittar man på snabbmatskedjan Max så har de bara ökat med mer digitalisering senaste åren och vi ser att det är något som kunder vill ha även på andra matställen"

Nu siktar bolaget på att trumfa siffrorna från förra året. 

”Vi har väldigt mycket på gång, har jobbat som en dåre.”

I slutet av förra året stängde bolaget med två nya investerare i en runda som fortfarande pågår. Bland annat har tech-profilen Ash Pournouri gått in som delägare och ska ta en plats i styrelsen. Även Marcus Gullin, grundare av Hungrig.se har klivit in som delägare och även han ska sitta i styrelsen. 

Hur mycket kapital bolaget tagit in så här långt eller hur mycket de vill stänga rundan på vill han inte kommentera. 

"Sverige är en liten marknad. Nu bygger vi bolaget för att skala upp både i Sverige och sedan på andra marknader." 

Först och främst är det andra marknader i Europa som kommer få fokus, däribland Tyskland, Spanien, Nederländerna och Storbritannien. 

”Att vi ska rikta in oss på dem först bygger på de beteenden som redan finns där. Så tröskeln att ta sig in är låg, medan marknaden har stor potential.”

Under 2021 omsatte Orderhero drygt 2,4 miljoner kronor och resultatet landade på -5,7 miljoner kronor. 

Läs mer