Sök

Melon ska göra det enklare att dela innehåll – tar in kapital från flera tunga ängelinvesterare

MelonSociala medier
 Sanne Fouquet, grundare och vd Melon. Foto: Press

Sanne Fouquet, grundare och vd Melon. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Melon vill göra det enklare dela länkar till innehåll på nätet – nu plockar bolaget in nytt kapital från en rad namnkunniga investerare.

“Vi vill skapa ett forum där kunskapsfördelning blir enklare och mer transparent”, säger grundaren och vd:n Sanne Fouquet.

Sanne Fouquet har sin analys klar: fler och fler konsumerar innehåll online, men det är alldeles för svårt att dela länkar och komma i kontakt med andra som gillar liknande material.

Därför har hon grundat bolaget Melon, som skapat en plattform med samma namn som företaget – som ska lösa problemet. 

”Delning av content är i dag den näst mest vanliga aktivitet online efter att skicka meddelanden, men ändå har den ingen dedikerad plattform”, säger Sanne Fouquet, som också är vd på företaget.

Att det är olika meddelandeappar och chattar som i dag används för att dela länkar till innehåll menar  Fouquet är ”en isolerande upplevelse som saknar nätverkseffekter.”

Det är här Melon kommer in i bilden, som ska underlätta delning av länkar från alla onlinekällor – genom att kunna spara dem på plattformen. 

”Vi vill skapa ett forum där dagens kunskapsfördelning blir enklare och mer transparent.”

I tillägg ska användare kunna använda olika funktioner på plattformen, till exempel kommentera på innehållet och organisera material man tycker är intressant egna kollektioner.  

”Tänk Pinterest men för all typ av content online och alla källor på nätet, inklusive Tiktok, Instagram, poddar och artiklar”, säger Sanne Fouquet. 

Namntunga investerare

I november stängde bolaget ett ängelrunda och fick en rad namnkunniga investerare på kroken. Däribland Cecilia Bratt på Sting, Samarth Sharma som tituleras Head of Apps på Google och Elisabet Nathhorst ,som bland annat investerat i Estrid. 

Totalt fick bolaget in 1,5 miljoner kronor.

“I och med att jag är solo-grundare och fortfarande äger större majoriteten av bolaget är, och med de investerare som klev in i höstas, så ägs över 90 procent av bolaget av kvinnor”, konstaterar hon. 

Sedan kapitalt trillade in på kontot har teamet växt till tio personer. Nu är Melon snart redo att sjösätta plattformen, för sina första användare för att få feedback. Under andra kvartalet i år planerar bolaget att ta in ytterligare kapital för att därefter lansera och göra den tillgänglig för alla. 

Hur bolaget ska tälja guld på plattformen är inte beslutat än, men Fouquet berättar att de tittar på några alternativ. Bland annat handlar det om att en del av plattformen får premiumfunktioner som användarna får betala för. Men de har flera alternativ. 

“Vi vill inte att man ska behöva betala för appen, utan den ska vara gratis att använda. Men användarna ska däremot kunna betala för att ta del av innehåll som läggs upp av vad särskilda kreatörer, ungefär som influencers, som bidrar med mycket innehåll till plattformen.”

Kreatörerna i fråga, det vill säga personer som flitigt använder Melon och lägger upp mycket innehåll, ska därmed också kunna ta betalt för att dela med sig av materialet. 

“På så sätt kan både vi och användarna tjäna på plattformen”, säger Sanne Fouquet. 

Hon tillägger att Melon samarbetar med KTH för att utforska den möjligheten. 

Läs mer