Acast skrotar appen: “Fokusera på vår framtida vision”

Acastpodcast

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill inte längre lägga energi på poddappen.

Det svenska poddbolaget Acast slopar sin app. Det framgår av ett pressmeddelande. Beslutet att skrota appen vilar mot att bolaget vill fortsätta sina satsningar på att utveckla tekniken bakom ett öppet ekosystem för poddar.

“Acasts podcastapp lanserades 2014 då det fortfarande fanns väldigt få alternativ för att lyssna på poddar. Sedan dess har appen varit en källa för förstahandsdata för Acast. Den data appen levererat har under senare år ersatts av mer avancerad användardata från ett flertal olika källor“, skriver bolaget i pressmeddelandet. 

Det börsnoterade bolaget brukar vara tydliga med att appen inte är en stor del av deras verksamhet, bland annat när vi på Breakit i oktober förra året rapporterade att den drabbats av tekniska problem.

Majoriteten av lyssningarna på Acast poddar har istället skett via andra poddspelare och intäkterna kommer främst från annonser i poddarna.

LÄS MER: De slåss om makten i podd-Sverige – bolagen, siffrorna, konkurrenterna (och allt du behöver veta)

Vd:n Ross Adams kommenterar beslutet att skrota appen såhär:

“Appen har varit med oss från start, och har varit till stor hjälp i utvecklandet av våra tidigare tjänster och funktioner riktade till kreatörer och annonsörer. Nu är tiden inne för att än mer fokusera på vår framtida vision för Acast. Vi tror starkt på det oberoende och öppna podcasting-ekosystemet och för att leva upp till vårt löfte att vara helt plattformsoberoende så ska vi inte ha en egen app”, och fortsätter:

“Vi vill fokusera på de produkter som skapar störst värde för våra kreatörer och våra annonsörer. Både vad gäller användbar data och intäkter har vi nu tillgång till flera andra produkter som kan ge oss och våra partners så mycket mer än vad appen kan.”

Enligt Acast kommer appen att stängas ned senare i år.

Läs mer