Sök

Linas Matkasses tuffa period: ingen tillväxt, halverad vinst och tapp av kunder

Linas matkasseMat på nätetMatkassar

Walker Kinman. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

LMK Groups omsättningen krympte under det fjärde kvartalet och vinsten halverades.

Bolagets vd Walker Kinman tror dessutom att det första halvåret blir tufft.

LMK Group, som är det formella namnet på bolaget bakom Linas Matkasse, omsatte 327 miljoner kronor, en minskning med par procent. Det står i skarp kontrast till fjärde kvartalet 2020 då LMK växte med nästan 30 procent. 

“Vår kärnverksamhet kommer även fortsättningsvis att vara föremål för tuffa jämförelsetal eftersom marknaden för mealkits i Norden då fortfarande var påverkad av pandemin. Därav förväntar vi oss ytterligare omsättningsminskningar under första halvåret 2022 när vi fortsätter att leverera på vårt åtagande om lönsamhet”, skriver LMK:s vd Walker Kinman i rapporten. 

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till nästan 16 miljoner kronor, en halvering från jämförelseperiodens 32 miljoner kronor. 

Bolaget hänvisar att det under kvartalet har byggt om produktionsanläggningarna i Sverige och Norge. Dessutom ställde pandemin till det. 

“Vi lät inte medarbetare med sjukdomssymtom vistas i produktionsanläggningarna, vilket i kombination med vintersjukdomar och Covid-smitta ledde till ökad frånvaro och större användning av inhyrd personal än beräknat”, skriver Walker Kinman.

Prishöjningar (men inte på aktien)

Kundernas snittorder ökade samtidigt med drygt 5 procent under det fjärde kvartalet, främst tack vare prishöjningar, en vara det kan bli mer av om man läser mellan raderna i vd-ordet.

“Ökande inflation är fortfarande en realitet, men vi är övertygade om att vi har en uppsättning verktyg som gör det möjligt för oss att effektivt hantera inflationen över tid, inklusive kostnadskontroll och prissättning”, skriver Walker Kinman. 

Läs mer