"Ellos Group fortsatte att växa i årets sista kvartal. För första gången någonsin nådde kvartalsomsättningen 1 miljard kronor, vilket motsvarar en tillväxt på cirka 7 procent." Så kommenterar e-handelsbolaget Ellos sin färska kvartalsrapport, där det framgår att bolagets nettoomsättningen steg med 6,6 procent till 1 059,3 miljoner kronor (993,3). Bruttomarginalen sjönk samtidigt något till 50,6 procent, från 52,1 procent. Det justerade ebita-resultatet minskade även till 38,9 miljoner kronor (99,4), vilket gav en marginal på 3,7 procent (10,0). Ellos uppger vidare att kvartalet kännetecknades av kortsiktiga pendeleffekter då fler valde fysisk handel framför e-handel i takt med att restriktionerna avvecklades under året. "Konkurrensen om kunderna fortsatte att öka, vilket resulterade i en hög prisinflation på digital marknadsföring. Detta tillsammans med väsentligt högre fraktkostnader avspeglades i resultatet", skriver bolaget. Styrelsen för Ellos Group fortsätter att utvärdera strategiska alternativ med målet att ge bolaget bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter.